Firma Israel Aerospace Industries (IAI)-Bedek Aviation Group odpowiedziała na prośbę o informacje (Request For Information – RFI) wydaną przez Ministerstwo Obrony Narodowej Polski, dotyczące dostawy samolotu tankowania powietrznego i transportu strategicznego, wraz z ofertą współpracy przemysłowej. Wiceprezes IAI-Bedek Group ds. marketingu, Rafi Matalon, powiedział: Propozycja IAI spełnia wszelkie wymagania klienta, oferując ponadto bardzo atrakcyjną cenę.
W związku z polskim zapytaniem Rafi Matalon dodaje: Światowy lider na polu rozwiązań z zakresu tankowania powietrznego z ponad 40-letnim doświadczeniem, IAI-Bedek Group jest w stanie dostarczyć wyremontowanego Boeinga 767-300ER i wyposażyć go w odpowiednie systemy, tworząc na jego bazie wielozadaniowy samolot tankowania powietrznego i transportowy (Multi-Mission-Tanker & Transport – MMTT).
Samolot będzie w stanie tankować odrzutowe samoloty bojowe z wykorzystaniem kierowanego aktywnym układem sterowania sztywnego przewodu tankowania lub za pomocą umieszczonych pod skrzydłami rozwijanych węży giętkich, będzie w stanie transportować ładunki i jednostki wojskowe oraz prowadzić misje ewakuacji medycznej. Będzie też mógł wykonywać inne zadania, jeśli klient sobie tak zażyczy.
Ponownie Rafi Matalon: Poza zadaniami związanymi z tankowaniem powietrznym wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący może ewakuować rannych na misjach żołnierzy do szpitali na terenie kraju na odległość nawet do 11 000 km, a to tylko przykład. Wyremontowany Boeing 767-300 to obecnie najlepsza platforma tankowania powietrznego oferowana przez IAI-Bedek.
Po odnowieniu, remoncie i modernizacji – jak oświadczył Rafi Matalon – samolot może służyć klientowi przez trzydzieści lat.
Osiąga się to przez staranny przegląd całej struktury płatowca i zastąpienie zużytych elementów nowymi, wymianę silników na nowe bądź wyremontowane, podobnie robi się z pomocniczą jednostką napędową APU, podwoziem i innymi wymiennymi komponentami, co notabene jest standardową procedurą przy prowadzeniu głównych remontów samolotów dla linii lotniczych, które używają Boeingów 767, bądź innych typów.
W wielozadaniowym samolocie transportowo-tankującym można zmienić konfigurację misji w czasie 2-3 godzin, co czyni tę maszynę szczególnie uniwersalną i przydatną.
Rafi Matalon dodaje: IAI-Bedek ma doświadczenie i możliwości, by spełnić wymagania czy prośby każdego klienta, a w rezultacie dostarczyć gotowy do użycia samolot zoptymalizowany pod kątem potrzeb, za atrakcyjną cenę.
Wielkie doświadczenie zgromadzone przez IAI-Bedek na polu tankowania powietrznego, samolotów specjalnego przeznaczenia i transportowych, a także w pracy z dostępnymi na całym świecie samolotami komunikacyjnymi Boeing 767, daje firmie znaczną elastyczność oraz możliwość spełnienia wszelkich wymagań klienta.
IAI-Bedek dostarczył samoloty tankowania powietrznego ponad dziesięciu państwom, w tym zbudowane na bazie wojskowego samolotu transportowego C-130 Hercules, komunikacyjnego Boeinga 707 czy 767, a także na bazie innych typów. Ponadto IAI-Bedek dostosował kilka samolotów do pobierania paliwa w locie. Jednym z klientów firmy są Siły Powietrzne Samoobrony Izraela, w zakresie ich programów tankowania powietrznego.
IAI-Bedek oczekuje teraz na wydanie przez Polskę konkretnych wymagań przetargowych – Request of Proposal (RFP), dzięki czemu proces pozyskania wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących wejdzie w kolejną fazę.
Stanisław Kutnik | Foto: IAI |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu