Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Hyundai dostarczył trzeci okręt podwodny KSS-III Marynarce Wojennej Republiki Korei

Shin Chae-ho sfotografowany w trakcie prób morskich. Fot. Hyundai Heavy Industries

HD Hyundai Heavy Industries dostarczył trzeci okręt podwodny KSS-III, Shin Chae-ho, Marynarce Wojennej Republiki Korei podczas ceremonii w stoczni Ulsan.

Shin Chae-ho (SS 086) to trzecia i ostatnia jednostka serii Batch I. Został zakontraktowany w 2016 roku, zaś 17 kwietnia 2017 położono jego stępkę. Wodowanie odbyło się 28 września 2021 roku. Shin Chae-ho to również jedyny z tej trójki, zbudowany w stoczni HD Hyundai Heavy Industries. Pierwszą parę wyprodukowała Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (dziś Hanwha Ocean).

Shin Chae-ho przeszedł trzydziestomiesięczny okres testów i ocen od chwili ceremonii wodowania we wrześniu 2021 roku. Po dostarczeniu Marynarce Wojennej Republiki Korei okręt podwodny zaliczy jeszcze proces integracji z siłami floty i powinien rozpocząć działalność operacyjną jeszcze w tym roku.

Fot. Hyundai Heavy Industries

Okręty typu KSS-III serii Batch I są uzbrojone w sześć wyrzutni uzbrojenia kalibru 533,4 mm, z których można wystrzeliwać torpedy ciężkie LIG Nex1 K744 Baek Sang Eo i kierowane pociski przeciwokrętowe Boeing UGM-84L Harpoon Block II. Ponadto – jako pierwsze „zachodnie” konwencjonalne okręty podwodne – otrzymały umieszczone w kadłubie wyrzutnie pionowe do pocisków balistycznych Hyunmoo 4-4 z konwencjonalnymi głowicami bojowymi, wystrzeliwanych spod wody. O prawdopodobnych kierunkach i etapach rozwoju południowokoreańskich pocisków balistycznych odpalanych z okrętów podwodnych pisaliśmy w „Wojsku i Technice” 9/2021.

Fot. Hyundai Heavy Industries

W położeniu podwodnym jednostki te wypierają 3690 ton przy wymiarach 83,3×9,6×7,62 m. Są wyposażone w system napędowy działający bez dostępu powietrza atmosferycznego (AIP – Air Independent Propulsion) wykorzystujący ogniwa elektrochemiczne. Do składowania energii elektrycznej przeznaczone są baterie akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Krótkotrwała prędkość podwodna wynosi do 20 węzłów. Autonomiczność sięga 50 dni.

Powstająca obecnie trójka okrętów serii Batch II jest budowana w oparciu o skorygowany projekt, cechujący się zwiększoną wypornością i długością (do 89 m), o wzmocnionej sile ognia – poprzez dodanie czterech wyrzutni pionowych (łącznie będzie ich 10), jak też wyróżniający się szerszym zastosowaniem podzespołów produkcji krajowej (w Batch I wciąż jest sporo systemów importowanych od producentów z Europy Zachodniej) oraz nowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie napędu, w tym bateriami ogniw litowo-jonowych i silnikami elektrycznymi wykorzystującymi technologię High-Temperature Superconductor.

Fot. Hyundai Heavy Industries

Budowę pierwszej jednostki zmodernizowanej Batch II rozpoczęto od cięcia stali w maju 2021 roku. Okręt ma być zwodowany w 2025 roku, zaś dwa lata później powinien rozpocząć służbę. 10 września 2021 roku grupa stoczniowa Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) zawarła kontrakt z DAPA (Defense Acquisition Program Administration, pol. Administracja Programów Zakupów Obronnych Republiki Korei) w sprawie dostawy drugiego okrętu podwodnego typu KSS-III Batch II. Palenie blach do jego produkcji rozpoczęto w grudniu ubiegłego roku. Ma wejść do służby w końcu 2028 roku. Trzeci z tej serii przypadł również DSME.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc