Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Holenderski ekspedycyjny kuter hydrograficzny

Fot. Koninklijke Marine

21 listopada Agencja Materiałów Obronnych (Defensie Materieel Organisatie, DMO) haskiego Ministerstwa Obrony przekazała Królewskiej Marynarce Wojennej Niderlandów ekspedycyjny kuter hydrograficzny Zr.Ms. Hydrograaf.

W 2016 roku DMO ogłosiła europejski przetarg na zakup ESB (Expeditionary Survey Boat), czyli ekspedycyjnego kutra hydrograficznego. Nowa jednostka pomiarowa Koninklijke Marine została zakontraktowana w 2019 roku przez stocznię Damen Shipyards Den Helder. Kadłub przyszłego Zr.Ms. Hydrograaf (H 8021) zbudowała, jako podwykonawca Damena, stocznia Blackfish Marine BV w Grou. 26 lutego 2021 roku odbyła się uroczystość nadania nazwy przez sekretarz stanu ds. obrony Barbarę Visser oraz przekazania jednostki do DMO. Obecnie jest już w wyposażeniu służby hydrograficznej holenderskiej marynarki.

Kuter ma długość 15,7 m, szerokość 4,0 m i wyporność 24 tony. Parametry te były bardzo ważne, ponieważ wynikają z ograniczeń, jakie występują w przypadku urządzeń dźwigowych na okrętach desantowych i wsparcia, należących do Koninklijke Marine: Zr.Ms. Johan de Witt, Zr.Ms. Rotterdam i Zr.Ms. Karel Doorman. To właśnie one mają być „matkami” ekspedycyjnego kutra hydrograficznego Zr.Ms. Hydrograaf. Dzięki nim ta mała jednostka będzie mogła operować globalnie, w rejonie zainteresowania Koninklijke Marine.

Kuter rozwija prędkość ponad 20 węzłów i może prowadzić pomiary przez 72 godziny przy prędkości 5 węzłów w odległości do 100 mil morskich od okrętu macierzystego. Załogę stanowi dwóch marynarzy i dwóch hydrografów.

ESB będzie dostarczać aktualnych informacji o warunkach hydrograficznych i stanie dna morskiego, gdzie taki wgląd jest wymagany dla wsparcia ekspedycyjnych operacji morskich, i gdzie statki oraz okręty mogą bezpiecznie nawigować. Hydrograaf będzie również wykonywał operacje hydrograficzne w ramach wsparcia agencji rządowych oraz cywilne zadania hydrograficzne na szelfie kontynentalnym. Te cechy sprawiają, że ESB jest cennym uzupełnieniem dwóch dużych okrętów hydrograficznych, Zr.Ms. Snellius i Zr.Ms. Luymes.

Poprzedni Hydrograaf służył w Koninklijke Marine ponad pół wieku, w latach 1910-1962.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc