Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Hiszpańskie ogniwa do światowego łańcucha dostaw Lockheed Martin

Najnowsza wizja artystyczna fregaty typu Bonifaz (F110) na morzu. Fot. Lockheed Martin

24 lipca w brytyjskiej siedzibie amerykańskiego koncernu Lockheed Martin w Farnborough w hrabstwie Hampshire podpisano umowę, na mocy której część podzespołów systemów radiolokacyjnych AN/SPY-7(V)2 produkowane będą w Hiszpanii przez lokalne koncerny.

Umowę z amerykańską korporacją podpisali przedstawiciele trzech hiszpańskich koncernów posiadających niezbędną wiedzę oraz doświadczenie w dziedzinie zaawansowanych systemów elektronicznych: Indra, Escribano Mechanical and Engineering oraz ICM (Integral de Conexión y Montajes, S.L.). Dzięki tym umowom, zwiększony zostanie globalny łańcuch dostaw podzespołów do tych radarów, zwiększając jednocześnie nie tylko możliwości produkcyjne, ale i znacząco przyspieszając usuwanie wszystkich stwierdzonych usterek lub też optymalizując proces modernizacji.

Warto wspomnieć, że współpraca pomiędzy Lockheed Martin a hiszpańskimi koncernami nie jest niczym nowym, bowiem podobne umowy podpisano dwie dekady temu i dotyczyły współpracy przy podzespołach do obecnie eksploatowanych (m.in. na pokładach hiszpańskich fregat typu Álvaro de Bazán) radarów AN/SPY-1(V)D.

Nieco ponad miesiąc temu, 17 czerwca, przedstawiciele Lockheed Martin oraz hiszpańskiej grupy stoczniowej Navantia poinformowali z kolei o zakończeniu, z wynikiem pozytywnym, ostatniej przedprodukcyjnej fazy prac nad tym radarem tzw. CDR (critical design review). Tym samym uzyskano oficjalne „zielone światło” do rozpoczęcia produkcji pierwszych podsystemów. Wkrótce też mają się rozpocząć testy przedprodukcyjnej wersji AN/SPY-7(V)2 tzw. EDM (engineering development model) w Centrum Integracji ASIC (Aegis-SCOMBA Integration Centre) firmy Lockheed Martin w Moorestown w stanie New Jersey. Pierwszy funkcjonalny egzemplarz tego radaru trafić ma do centrum integracji systemów CIST (Centro de Integración de Sistemas en Tierra) w bazie Armada Española w Rota w 2026 roku. Jego anteny wkomponowane zostana w strukturę konstrukcji imitującej maszt zintegrowany jaki docelowo trafi na pokłady fregat typu F110. Instalacja na pokładzie prototypowej jednostki, przyszłego Bonifaz (F 111), której budowa rozpoczęła się 9 sierpnia 2023 roku (https://zbiam.pl/polozono-stepke-pierwszej-hiszpanskiej-fregaty-nowej-generacji), nastąpić ma z kolei w 2027 roku.

Odmiana (V)2 to jedna z trzech wersji tego systemu radiolokacyjnego. Wersja (V)1 trafi na pokłady budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony niszczycieli roboczo określanych jako ASEV (Aegis system equipped vessels, https://zbiam.pl/testy-nowego-systemu-radiolokacyjnego-dla-japonskich-okretow), a (V)3 stanowić będzie podstawowe wyposażenie radiolokacyjne kanadyjskich niszczycieli typu River (https://zbiam.pl/poczatek-prac-nad-nowymi-kanadyjskimi-niszczycielami). AN/SPY-7(V)2 to zeskalowana do hiszpańskich warunków odmiana radaru LRDR (Long Range Discrimination Radar), którego prototypowy posterunek zainstalowany został w bazie CSFS (Clear Space Force Station) na Alasce. LRDR ten od zeszłego roku wpięty jest w sieć amerykańskiego systemu antybalistycznego GMD (Ground-Based Midcourse Defense). Pracuje on w paśmie E/F (2-4 GHz), a jego antena ścianowa zbudowana jest z mniejszych paneli zawierających półprzewodnikowe moduły nadawczo-odbiorcze TRM (Transceiver – Receiver Modules) sygnałów sondujących, wyprodukowane w technologii azotku galu (GaN). Wybrany zakres częstotliwości jest jednym z najlepszych kompromisów pomiędzy odpowiednio dużym zasięgiem wykrywania obiektów a wysoką rozróżnialnością. W przypadku śledzenia obiektów w przestrzeni kosmicznej szczególnie ta druga cecha zyskuje na znaczeniu. Wiąże się to z poważnym zanieczyszczeniem orbity okołoziemskiej przez różnego rodzaju obiekty aktywne, jak i zwykłe śmieci. Dodatkowo w przypadku śledzenie pocisków balistycznych w trakcie ich lotu balistycznego oraz w chwili oddzielenia się części bojowej od napędowej konieczne jest posiadanie systemu umożliwiającego odróżnienie właściwych głowic od celów pozornych oraz innych śmieci. Hiszpańskie fregaty typu Bonifaz będą także, co warto podkreślić, pierwszymi nosicielami nowej generacji radarów z rodziny SPY-7 na świecie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc