Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Hiszpański okręt logistyczny w Gdyni

Hiszpański okręt logistyczny Ysabel (A-06) sfotografowany w Gdyni. Fot. Łukasz Pacholski

28 kwietnia do Portu Wojennego w Gdyni wpłynął hiszpański okręt logistyczny Ysabel (A-06), którego zadaniem (według przedstawicieli rządu w Madrycie) jest dostawa pomocy wojskowej i humanitarnej Ukrainie.


Dostarczony ładunek ma masę około 200 ton i ma trafić do Ukrainy transportem lądowym. Według dostępnych informacji, dla okrętu to pierwsza zagraniczna misja transportowa. Pochodzący z rynku cywilnego statek ro-ro Galicia został zakupiony przez Ministerstwo Obrony tego kraju pod koniec 2020 roku za kwotę około 7,5 mln EUR. Jego głównym zadaniem było zastąpienie dwóch starszych jednostek logistycznych (El Camino Espanol A-05 i Martin Posadillo A-04), które zostały wycofane ze służby w latach 2019-2020, i zapewnienie komunikacji pomiędzy Hiszpanią kontynentalną a terenami w Afryce Północnej oraz Wyspami Kanaryjskimi i Balearami. Formalnie zostać wcielony do służby 2 czerwca 2021 roku, natomiast służba operacyjna została zapoczątkowana 1 lutego bieżącego roku.

Ysabel (A-06) ma wyporność 16 361 ton, 149 m długości i 21 m szerokości. Siłownia składająca się z dwóch wysokoprężnych silników Wartsila 9L32 o mocy 4140 kW każdy pozwala na osiągnięcie prędkości do 18 węzłów. Ładowność umożliwia transport do 4225 ton ładunków. Pas ładunkowy pozwala na zabranie do 45 ciężarówek lub 117 samochodów osobowych.

Rozładunek w Gdyni odbywa się z wykorzystaniem rampy ro-ro, która została zbudowana w Porcie Wojennym przy okazji gruntownej modernizacji pozwalającej na pełne wykorzystanie sił NATO. Dotychczas była ona wykorzystywana przede wszystkim przez polskie okręty transportowo-minowe projektu 767.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Hiszpański okręt logistyczny w Gdyni”

  1. To jest przykład okrętu, który w latach 2002-2012 chciała zbudować polska marynarka wojenna. Powstały tylko koncepcje: UTL (szacowany koszt 40-50 mln dolarów), WOWOSZ (szacowany koszt 250-300 mln euro). Transport 450-600 żołnierzy, 100 samochodów 4,5t (lub 30 15t), 50 kontenerów. Ewentualnie 6 śmigłowców 10t, 20 czołgów 45t, amunicja, paliwo. W 2012 kolejna koncepcja "okręt wsparcia logistycznego". To jest ta różnica jakości pomiędzy armiami. Konkret i teoria.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc