28 grudnia Siły Powietrzne Hiszpanii zakończyły eksploatację floty średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130 Hercules. Pierwsze z nich dostarczono w 1973 roku, a łącznie lotnictwo wojskowe tego kraju dysponowało trzynastoma egzemplarzami.
Uroczystość zakończenia służby odbyła się 21 grudnia na terenie Base Aerea De Zaragoza koło Saragossy w północno-wschodniej części kraju. Była ona „domem” dla hiszpańskich Herculesów od 1974 r. Stanowiły one wyposażenie 31. Eskadry Transportowej Ejército del Aire. Maszyny zaprzestały już loty, a formalnie zostaną wycofane z eksploatacji 31 grudnia, kiedy wspomniana jednostka rozpocznie proces przezbrajania w Airbus A400M Atlas.
Według oficjalnych statystyk hiszpańskich, samoloty C-130 Hercules wykonały loty o łącznym czasie 178 052 godzin. W tym czasie przewiozły niemal milion pasażerów, 141 865 ton ładunków, a także przekazały 37 mln litrów paliwa lotniczego innym statkom powietrznym. Najbardziej wyeksploatowanym egzemplarzem był T.10-03, który wylatał niemal 18 tys. godzin.
Historia hiszpańskich Herculesów rozpoczęła się w 1973 r., kiedy Lockheed dostarczył pierwsze cztery C-130H. W 1976 r. dostarczono trzy transportowo-tankujące KC-130H, które mogły przekazywać paliwo przy pomocy dwóch podskrzydłowych zasobników z giętkimi przewodami tankującymi. 28 maja 1980 r. w katastrofie na Wyspach Kanaryjskich utracono maszynę o numerze T.10-01 (zginęło 10 osób znajdujących się na pokładzie). W latach 80. zamówiono kolejne – trzy C-130H, dwa KC-130H i jednego C-130H-30. W ciągu lat były systematycznie modernizowane, m.in. kabiny pilotów otrzymały wyposażenie zgodne z koncepcją „szklanego kokpitu”.
Obecnie Siły Powietrzne Hiszpanii wdrożyły do służby dziewięć A400M Atlas, które są uzupełniane przez 13 Airbusów C-295M. Łącznie Madryt zamówił 27 egzemplarzy, z czego 14 powinno zostać dostarczonych do 2024 r.
Wycofanie ze służby w Hiszpanii nie kończy historii C-130H Hercules eksploatowanych przez Ejército del Aire. Dwa z nich zostały sprzedane do Urugwaju za 22 mln EUR i zostały dostarczone nowemu użytkownikowi w dniach 19-21 grudnia, a kolejne dwa trafią w styczniu przyszłego roku do Paragwaju.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Uważam że u nas też tandem C-295/A-400 to realna alternatywa dla Herkulesa.