5 marca w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbył się chrzest drugiego z sześciu holowników typu B860 (nr budowy 860/2) dla MW RP – H-1 Gniewko. Tego dnia planowano także wodowanie jednostki, jednak silny wiatr pokrzyżował te zamiary. Ostatecznie jednostkę zwodowano nazajutrz z użyciem dźwigu pływającego.
Matką chrzestną została Monika Małyszko, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 17 im. wadm. Józefa Unruga w Gdyni. W uroczystości wzięli udział: zastępca Inspektora Marynarki Wojennej – kadm. Krzysztof Zdonek, rektor-komendant Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni kadm. prof. dr hab. Tomasz Szubrycht, dowódca 3. Flotylli Okrętów w Gdyni kmdr Mirosław Jurkowlaniec oraz zaproszeni goście.
Budowę Gniewka rozpoczęto od cięcia blach 16 marca 2018, a jego stępkę położono 16 maja 2018 r. Jednostka trafi do Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.
Holowniki typu B860 zaprojektowały gdańskie NED Project Sp. z o.o. i Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. Umowę na budowę serii sześciu jednostek tego typu podpisano ze stocznią 19 czerwca 2017, zaś zakończenie programu planowane jest w 2020 r. Koszt holowników wyniósł 283,5 mln PLN brutto.
Te dość uniwersalne jednostki są przeznaczone do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego realizowanego w portach i na morzu, wykonywania działań związanych z holowaniem, ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu ludzi i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody torped. Klasa lodowa L1 pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy lub na samodzielne pływanie w pokruszonym lodzie, co umożliwi ich normalną eksploatację na Bałtyku o każdej porze roku. Uciąg holowników wynosi ponad 35 T.
(TG) | Foto: MON |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu