19 maja Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Lockheed Martin w sprawie przygotowania eksportowej odmiany ciężkiego śmigłowca transportowego CH-53K King Stallion przeznaczonego dla pierwszego klienta – Izraela.
Powyższa umowa ma wartość 23,8 mln USD i ma zostać zrealizowana do października 2023 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę w kwocie 11,4 mln USD. Całość programu jest finansowana według procedury FMS, a głównym zleceniodawcą jest obecnie Izrael. W lutym bieżącego roku Lockheed Martin podpisał umowę w sprawie produkcji pierwszych czterech CH-53K King Stallion przeznaczonych dla Izraela, a docelowo Siły Obronne tego kraju mają otrzymać dwanaście sztuk. Międzyrządowa umowa obejmuje także opcję, która umożliwi rozszerzenie zamówienia o sześć kolejnych.
Zmiany mogą być wynikiem wymagań strony izraelskiej, która części chce wykorzystać w statkach powietrznych komponenty produkcji firm lokalnych. Tego typu rozwiązania zastosowano m.in. w przypadku wielozadaniowych samolotów bojowych F-15, F-16 czy F-35, a także śmigłowców wojskowych różnych wersji.
Co ciekawe to kolejne fundusze związane z Izraelem, które zostaną wykorzystane w programie produkcji śmigłowców CH-53K King Stallion. W kwietniu bieżącego roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych uruchomił fundusze zakładające rozbudowę potencjału produkcyjnego zakładów Lockheed Martin w Stratford, gdzie odbywa się montaż ostateczny śmigłowców tego typu. W ich ramach cała kwota, 27,4 mln USD, pochodziła z funduszy FMS obejmujących umowę izraelską.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Wersja eksportowa- mało państw stać na ten duży, drogi śmigłowiec i jeszcze konkurencja Chinooka.