18 października estoński resort obrony zawarł z tureckimi firmami Otokar i Nurol Makina umowy o zakupie 230 pojazdów opancerzonych ARMA 6×6 i NMS 4×4 dla Estońskich Sił Obronnych (Eesti Kaitsevägi) o wartości ok. 200 mln EUR.
Za 130 kołowych transporterów opancerzonych (liczba nie została oficjalnie potwierdzona) Tallin zapłaci ok. 130 mln EUR. W kwocie tej znajduje się dostawa oprzyrządowania i dokumentacji umożliwiających serwis pojazdów, a także usługi szkoleniowe. Z kolei cena zakupu 100 pojazdów NMS 4×4 to ok. 70 mln EUR. Z dostępnych informacji wynika, że chodzi o podstawowe warianty pojazdów, uzbrojone w 12,7 mm wkm na obrotnicach, choć w kilku wyspecjalizowanych odmianach.
W pojazdy NMS 4×4 mają zostać uzbrojone 1. Brygada Piechoty (1. jalaväebrigaad) z dowództwem w Tapa i 2. Brygada Piechoty (2. jalaväebrigaad) z dowództwem w Luunja, zaś transportery ARMA 6×6 trafią tylko do tej drugiej. Pierwsze tureckie pojazdy trafią do użytkownika w 2024 r., aby zdążyć przed ćwiczeniami „Spring Storm 2025”. Dostawy mają zostać sfinalizowane wraz z końcem 2025 r. Nowe pojazdy opancerzone zastąpią obecnie wykorzystywane do transportu piechoty w wyżej wymienionych jednostkach samochody ciężarowe. Estońskie media zwracają uwagę na to, że nawet lekko opancerzone pojazdy stanowić będą istotny postęp w zakresie zdolności bojowych niewielkich estońskich wojsk lądowych, zapewniając żołnierzom jakąkolwiek ochronę oraz wsparcie ogniowe. W przeciwieństwie do 56 eks-fińskich XA-180 (mają zostać wkrótce wycofane) i 80 eks-holenderskich XA-188 (po modernizacji mają pozostać w linii jeszcze ponad 20 lat), używanych dziś w 1. Brygadzie Piechoty, wozy ARMA 6x6 będą stanowić znaczący postęp. Tak w przypadku pojazdów Otokara, jak i Nurol Makina odporność przeciwminowa ma być wręcz lepsza, niż wymagał przyszły użytkownik. Turecka oferta zwyciężyła w przetargu, choć różnica między nią a następną w kolejności nie była duża i nie przekraczała kilku mln EUR.
Co ciekawe, mimo zakupu dla niej kołowych transporterów opancerzonych, 2. Brygada Piechoty zachować ma swój lekki charakter. Pułkownik Jaan Kesser, dowódca Batalionu Piechoty Kuperjanov, miał powiedzieć, że: Mimo otrzymania wkrótce transporterów opancerzonych, brygada nadal będzie pełnić funkcję jednostki lekkiej piechoty, jako uzupełnienie ciężkiej 1. Brygady Piechoty. Część z nich zostanie wykorzystana jako wozy dowodzenia, transportery sekcji przeciwpancernych i przeciwlotniczych.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że Estonia będzie pierwszym użytkownikiem pojazdów ARMA 6×6 wśród państw NATO (Tureckie Siły Zbrojne ich nie zakupiły), zaś NMS 4×4 drugim – po Węgrzech.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu