Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

EMPL dostarcza samochody ewakuacji i wsparcia techniczno-logistycznego austriackim siłom zbrojnym

Przygotowany przez EMPL samochód ratowniczy na podwoziu ciężarówki RMMV HX2 42M 6×6 podczas wymiany nadwozia za pomocą żurawia. Fot. EMPL

Pod koniec kwietnia 2023 r. austriacka firma EMPL Fahrzeugwerk GmbH poinformowała, że realizuje dostawę do Österreichisches Bundesheer nowe pojazdy specjalne, a de facto specjalne przyczepowe zestawy ewakuacyjne. Zamówienie obejmuje 24 średniej wielkości samochody ratownicze na trzyosiowych terenowych podwoziach ciężarówek RMMV HX2 42M 6×6 i 35 czteroosiowych przyczep Quattro.

Samochody i przyczepy zamówione zostały w ramach, przyjętego przez rząd Republiki Austrii 22 sierpnia 2018 r. tzw. pakietu mobilności wojskowej. W sumie zakontraktowano 71 lekkich i 24 średnie pojazdy ratownicze (w obydwu przypadkach bazą jest podwozie RMMV HX2 42M 6×6)  i 35 przyczep niskopodwoziowych. Koszt lekkich pojazdów ratowniczych to ok. 490 000 EUR za sztukę, średnich ok. 1 mln EUR, zaś przyczepy niskopodwoziowej ok. 270 000 EUR. Ogółem wartość tego zamówienia to 71 milionów EUR. Pierwszych pięć egzemplarzy lekkich i średnich pojazdów ratowniczych zostało przekazanych austriackim siłom zbrojnym 5 lipca 2022 r.

Samochody mają z tyłu hydrauliczne podpory i hydrauliczne urządzenie ratownicze o maksymalnym udźwigu 8 t. Z tyłu znajduje się również obrotowy hydrauliczny żuraw załadunkowy z rozkładanymi ramionami Palfinger PK 41002 EH-C o zasięgu 11,6 m i wciągarka maksymalnej sile uciągu 2,5 t.

Tylne podpory są zintegrowane z podporą żurawia (podpora 6-krotna). W środku zabudowy umieszczono przelotową skrzynię, zamykaną u dołu odchylaną obrotowo klapą, od góry zaś przykrywaną brezentem, mocowanym na metalowym stelażu. Dostęp do skrzyni ułatwiają odchylane dolne pokrywy, które po prawej stronie mają zamocowane po trzy stopnie wejściowe. Konstrukcja skrzyni powoduje, że ładunki w niej umieszczone mogą być przenoszone za pomocą żurawia. Masa transportowanych ładunków może dochodzić do  2000 kg. Oprócz tego część ładunkowa obejmuje, zamocowane za skrzynią, zamykane pionowe schowki – górny i dolny – dolny zamykany obrotowymi, dwuskrzydłowymi drzwiami. Za kabiną kierowcy zamocowano z kolei dwie wciągarki holownicze, każda o sile uciągu 120 kN, wraz z rolkami 360° z wyprowadzeniem liny do tyłu. Za pomocą tych wciągarek można na przykład wciągać pojazdy na przyczepę. Środek ciężkości nadwozia został zoptymalizowany pod kątem późniejszego montażu opancerzonej kabiny kierowcy zamiast standardowej.

Zestaw złożony z samochodu ratowniczego na podwoziu ciężarówki RMMV HX2 42M 6×6 i czteroosiowej przyczepy Quattro. Na zdjęciu przewożona jest na niej 122 mm haubica samobieżna 2S1. Fot. EMPL

Zestaw uzupełnia przedłużana, niskopodłogowa czteroosiowa przyczepa z przednią obrotnicą i osiami w układzie 1+3. Przyczepa może być podczepiona w niskiej wersji za pomocą obniżonego zaczepu NATO do przyczep o masie do 48 000 kg. Stałe połączenia kablowe znajdują się z przodu przyczepy. Wysokość pokładu ładunkowego przyczepy można obniżyć dzięki zawieszeniu pneumatycznemu wszystkich osi. Na osiach założono bliźniacze ogumienie o obniżonej średnicy, by dodatkowo zredukować wysokość pokładu ładunkowego. Przyczepa umożliwia transport ładunków o masie ponad 20 000 kg, w tym pojazdów kołowych i gąsienicowych. Mając również na uwadze różną wysokość ładunków, w pokładzie ładunkowym zrobiono specjalne zagłębienia, pomocne w trakcie przewozu sprzętu o większej wysokości. Natomiast w sytuacji przerzutu np. kontenerów w zagłębienia te wkłada się specjalne wkładki, umożliwiające uzyskanie płaskiej powierzchni ładunkowej.

Zestaw stanowi wielofunkcyjne narzędzie wsparcia logistycznego i umożliwia samodzielne:

  • dokonywanie prostych napraw w warunkach polowych;
  • wykonywanie operacji logistycznych – przeładunkowych dzięki żurawiowi i relatywnie znacznym udźwigu. Żuraw umożliwia przeładunek kontenerów bądź nadwozi wymiennych. W graniach swoich możliwości technicznych pozwala także na operowanie innymi ładunkami na paletach lub luzem – np. zintegrowanych układów napędowych wozów bojowych;
  • holowanie pojazdów pod warunkiem nieuszkodzonego układu jezdnego;
  • transportowanie na przyczepie różnych ładunków, w tym pojazdów z uszkodzonym układem jezdnym.
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc