4 kwietnia Boeing poinformował o oblataniu prototypu ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block II. Powyższa wersja ma być standardem dla rodziny wiropłatów tego typu w kolejnych latach bieżącego wieku.
Prototypowa maszyna zrealizowała lot w oparciu o fabryczne instalacje producenta zlokalizowane na lotnisku w Filadelfii. W powyższym mieście znajduje się bowiem linia montażu ostatecznego śmigłowców CH-47 Chinook. Powyższe wydarzenie miało miejsce 28 marca. Po serii wstępnych prób, maszyna ma trafić do ośrodka fabrycznego zlokalizowanego w Mesa w Arizonie, gdzie kontynuowany będzie proces badawczo-rozwojowy, także z udziałem przedstawicieli Departamentu Obrony. W kolejnych miesiącach do programu mają dołączyć kolejne śmigłowce prototypowe. Według obecnych planów, pierwsze seryjne Block II mają trafić do eksploatacji w 2023 roku. Obok klasycznej wersji transportowej dostawy będą obejmować także odmianę MH-47G przeznaczoną dla sił specjalnych.
Co warte odnotowania, dziewiczy lot został zrealizowany z wykorzystaniem klasycznych łopat wirników. Boeing pracuje, dla CH-47F Block II, nad nowymi zestawami łopat, które dzięki swojej konstrukcji mają zwiększyć możliwości operacyjne – dzięki nim udźwig w środowisku gorącym i wysokogórskim ma wzrosnąć o około 300 kg.
Nowy CH-47F Block II ma pozwolić na ograniczenie kosztów eksploatacji, dzięki zmniejszeniu liczby procedur obsługowych wynikających z zastosowanych (zaawansowanych) technologii. Według analiz producenta, a także Departamentu Obrony, śmigłowce tej wersji mogą pozostać w służbie (przynajmniej) do 2060 roku. Obok fabrycznie nowych płatowców, większość ma powstać poprzez modernizację CH-47F Block I. Obecnie śmigłowce powyższego typu są eksploatowane przez 19 państw świata, a Boeing prowadzi zaawansowane działania marketingowe ukierunkowane na zdobycie kolejnych – wśród nich wymienia się Izrael czy Republikę Federalną Niemiec.
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu