Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Druga Barracuda rozpoczęła próby morskie

SNA Duguay-Trouin rozpoczął próby morskie. Fot. Marine nationale

Duguay-Trouin, drugi z sześciu szturmowych okrętów podwodnych z napędem jądrowym typu Barracuda, rozpoczął próby morskie.

26 marca SNA Duguay-Trouin (S 636) po raz pierwszy opuścił basen, w którym go zwodowano, i w asyście holowników przeszedł do nabrzeża wyposażeniowego stoczni Naval Group w bretońskim Cherbourgu. Operacja odbyła się w akwatorium stoczni i była wstępem do właściwego wyjścia w morze, które nastąpiło 27 i 28 marca.

W tych dniach okręt rozpoczął próby na kanale La Manche. Wykonano przy tym pierwsze statyczne zanurzenie jednostki, co pozwoliło na sprawdzenie systemu balastowego, a także dokładnego wyważenia pod wodą, stateczności i wodoszczelności okrętu. Operacja ta miała na celu potwierdzenie prawidłowości obliczeń projektowych. Jednostka musi osiągnąć neutralną pływalność i pełną stateczność bez przechyłów i przegłębień (trymów). Określa się wówczas ilość wody, jaką należy przyjąć do zbiorników balastowych i regulacyjnych, co ma wpływ na późniejszą manewrowość w zanurzeniu. W dalszej kolejności jednostka przejdzie próby nawigacji na powierzchni. Po nich odbędą się zanurzenia głębokowodne w Atlantyku w okolicy Brestu, następnie jednostka przejdzie do Tulonu, by na Morzu Śródziemnym odbyć próby systemu walki i testy kwalifikacyjne uzbrojenia.

Sześć szturmowych okrętów podwodnych z napędem jądrowym (SNA – Sous-marin Nucléaire d'Attaque) typu Barracuda jest budowanych przez Naval Group na zlecenie DGA (Direction générale de l’armement, pol. Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia) dla Marine nationale. Budowę Duguay-Trouina rozpoczęto przeszło dekadę temu, 26 czerwca 2009 roku. Planowo miał być zwodowany latem 2019 roku i przekazany DGA w 2022. Okręt wytoczono z hali produkcyjnej w listopadzie 2021 roku, zaś 30 września 2022 roku dokonano pierwszego rozruchu reaktora jądrowego. Jeszcze w tym roku okręt ma być przekazany DGA do dalszych prób.

Pierwszy okręt podwodny z tej serii – Suffren – został dostarczony w listopadzie 2020 roku i wszedł do czynnej służby w czerwcu 2022 roku. Na różnych etapach produkcji jest kolejna czwórka: Tourville, De Grasse i Rubis. Ruszyły też prace przy ostatniej Barrakudzie – Casabianca. Pierwsze cztery okręty mają podnieść bandery do 2025 roku, zaś ostatni w końcu 2029.

O typie Barracuda pisaliśmy obszernie w numerze 8/2019 miesięcznika „Wojsko i Technika”.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc