23 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Leonardo w sprawie zakupu czwartej transzy wielozadaniowych śmigłowców szkolno-treningowych TH-73A Trasher. Tym samym, w pełni, realizowany jest program AHTS.
Grudniowa umowa ma wartość 110,5 mln USD i dotyczy dostawy 26 śmigłowców wraz z niezbędnym wyposażeniem dodatkowym oraz naziemnym. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, a same wiropłaty mają zostać dostarczone użytkownikowi – lotnictwu morskiemu Stanów Zjednoczonych do końca 2024 roku. Podobnie jak pozostałe TH-73A, głównym miejscem bazowania będzie baza lotnicza Whiting Field w stanie Floryda, gdzie mieści się ośrodek szkolenia pilotów śmigłowców US Navy, US Marine Corps oraz US Coast Guard. Dodatkowo z infrastruktury korzystają także klienci eksportowi (poprzez procedurę FMS). Łącznie potrzeby użytkownika opiewały właśnie na 130 egzemplarzy.
Leonardo TH-73A Trasher, czyli komercyjny AW119 dostosowany do wymagań US Navy, zastępuje w strukturach lotnictwa morskiego Bell TH-57B/C Sea Ranger. Oferta koncernu Leonardo, który ma dostarczać śmigłowce ze swoich zakładów umieszczonych w Filadelfii, pokonała firmę Bell (407GXi) oraz koncern Airbus (H135). Dla europejskiego producenta to kolejny, w ostatnim czasie, sukces na rynku amerykańskim – we wrześniu 2018 roku, wraz z Boeingiem, zwyciężył w programie zakupu następców dla UH-1N Iroquios eksploatowanych przez USAF.
Jak wskazuje oznaczenie, TH-73A Trasher, służą do szkolenia kandydatów na pilotów śmigłowców różnych typów, które są eksploatowane przede wszystkim przez US Navy, USMC oraz USCG. Po zakończeniu tego etapu kształcenia, przyszli piloci trafiają do centrów szkolenia na wskazany typ wiropłata, gdzie kontynuują proces edukacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
To powinien być polski śmigłowiec szkolny, następca 58 Mi-2.