Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Co dalej z modernizacją śmigłowców Mi-24D/W w Polsce

Zgodnie z informacją MON, decyzje dotyczące modernizacji śmigłowców Mi-24D/W zapadną w Polsce dopiero w przyszłym roku. Ważnym elementem jest bowiem zakończenie prac przy próbie zmęczeniowej, która jest realizowana w WSK PZL Świdnik S.A. na zlecenie ITWL. Fot. Łukasz Pacholski

24 sierpnia Ministerstwo Obrony Narodowej odpowiedziało na poselską interpelacje Pawła Krutula (Koalicyjny Klub Poselski Lewicy) w sprawie przyszłości programu modernizacji floty śmigłowców bojowych Mil Mi-24D/W eksploatowanych w Wojsku Polskim.


W swojej interpelacji, przesłanej MON 13 lipca bieżącego roku, poseł Krutul zwracał uwagę na to o czym informowały media – opóźnienie w procesie badań zmęczeniowych, które są realizowane w zakładach WSK PZL Świdnik S.A. na zamówienie Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. M.in. w ramach interpelacji skierował do MON dwa pytania:

1. Ile jeszcze będą trwały badania zmęczeniowe śmigłowców Mi-24? W czym jest problem?
2. Czy przedłużające się testy wykonywane przez spółkę PZL Świdnik są dodatkowo płatne? Ile pieniędzy zostało wydanych na tę procedurę w latach 2019-2022?

W odpowiedzi wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz napisał, uprzejmie informuję, że obecnie obowiązujący harmonogram zakłada, iż badania zmęczeniowe zakończą się w 2022 r.

Przewidziane testy zmęczeniowe konstrukcji śmigłowca nie są dodatkowo płatne. Czynności wykraczające poza przyjęty zakres prac ramowych, a niemożliwych do przewidzenia w fazie projektowania i planowania próby zmęczeniowej, podlegają dodatkowemu finansowaniu. Koszty związane z samą procedurą realizacji testów nie generują dodatkowych obciążeń finansowych.

Przypomnijmy, próba ma dać odpowiedź na możliwość wydłużenia resursów technicznych do 5500 godzin lotu lub 14000 lądowań. W grę wchodzi modernizacja części z posiadanych maszyn, jednak nie można wykluczyć, że przeciągające się prace mogą doprowadzić do zarzucenia projektu i skoncentrowania środków budżetowych na zakupie nowych śmigłowców w Stanach Zjednoczonych. W ramach programu Kruk Ministerstwo Obrony Narodowej rozważa zamówienie (poprzez procedurę FMS) jednego z dwóch typów wiropłatów bojowych – Bell AH-1Z Viper oraz Boeing AH-64E Guardian. Obie konstrukcje będzie można oglądać w czasie tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Co dalej z modernizacją śmigłowców Mi-24D/W w Polsce”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc