24 października należąca do korporacji Raytheon Technologies spółka Collins Aerospace poinformowała o zakończeniu procesu montażu ośmiołopatowych łopat NP2000 na jednym z samolotów transportowych C-130 Hercules należących do Sił Powietrznych Chile.
Jak wskazuje producent, to pierwszy sukces integracji łopat NP2000 poza granicami Stanów Zjednoczonych. Siły Powietrzne Chile eksploatują około siedmiu samolotów rodziny C-130 Hercules (KC-130R, C-130H). W 2021 roku lotnictwo przejęło dwa używane C-130H pochodzące z nadwyżek sprzętowych US Air Force. Zastosowanie ośmiołopatowych śmigieł oraz systemu kontroli EPCS pozwala na zwiększenie o 20% ciągu w czasie startu, redukcję hałasu (o około 20 db w kabinie załogi), a także ograniczenie o około 50% czasu obsługowego (w stosunku do klasycznych śmigieł czterołopatowych).
Zgodnie z danymi chilijskimi, pierwszym zmodyfikowanym samolotem jest jeden z trzech KC-130R (nr rejestracyjny 992), który zakończył prace obsługowe na początku września bieżącego roku. Do linii w 10. Eskadrze Lotniczej, bazującej na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Arturo Merino Benitez w Santiago, powrócił 13 września. Wcześniej maszyna przeszła modyfikacje dotyczące zastosowanie nowych hamulców.
Zastosowanie śmigieł NP2000 to jeden z elementów „dużej” modernizacji samolotów C-130 Hercules. Przemysł, poza pakietami modyfikacji układu napędowego, oferuje także gruntowną przebudowę kabiny pilotów, gdzie można zastosować konfigurację „szklany kokpit”.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu