16 stycznia korporacja Lockheed Martin poinformowała, że w ostatnich dniach w zakładach montażowych w Greenville gościła delegacja bułgarska na czele której znajdował się minister obrony tego kraju.
Celem wizyty było zaprezentowanie postępów prac montażowych przy wielozadaniowych samolotach bojowych F-16C/D Fighting Falcon Block 70, które mają trafić do Sił Powietrznych tego kraju. Minister obrony złożył symboliczny podpis na sekcji kadłuba pierwszego samolotu, który nosi numer fabryczny MY-01. Jak wskazuje producent, obecnie w różnych etapach montażu znajduje się siedem F-16 przeznaczonych dla Bułgarii. Oblot i prezentacja pierwszego z nich zaplanowano na bieżący rok.
OJ Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Integrated Fighter Group w Lockheed Martin, skomentował wizytę: „W ramach realizowanego kontraktu Bułgaria nabywa nowoczesne i sprawdzone myśliwce, które będą jej służyć przez dekady w ramach Bezpieczeństwa XXI wieku (21st Century Security), zapewniając najwyższą zdolność bojową i interoperacyjność w ramach sojuszu z NATO. Jesteśmy dumni z tego, że najbardziej zaawansowany samolot F-16, jaki kiedykolwiek powstał, trafi do Bułgarii, wzmacniając tym samym możliwości obronne tego kraju.”
Bułgaria jest drugim państwem z Europy, które zdecydowało się na zakup F-16C/D Fighting Falcon Block 70. W ramach dwóch, osobnych, umów Sofia zamówiła dotychczas szesnaście egzemplarzy (osiem w listopadzie 2022 roku i kolejnych osiem we wrześniu 2023 roku). Ich dostawy do Bułgarii mają rozpocząć się w 2025 roku. Pozwolą na zastąpienie obecnie eksploatowanych maszyn produkcji wschodniej. Dodatkowo umowa LOA ze Stanami Zjednoczonymi zakłada szkolenie personelu, które odbywa się w bazach amerykańskich.
Dotychczas Lockheed Martin zbudował przynajmniej siedem F-16C/D Fighting Falcon Block 70 (pięć dla Bahrajnu i dwa dla Słowacji). Obecnie producent dysponuje zamówieniami na 136 samolotów F-16C/D FIghting Falcon Block 70/72. Wkrótce powyższa liczba zostanie zwiększona o kolejnych 12 sztuk – mowa o maszynach, które trafią do Jordanii (międzyrządowe umowy LOA zostały podpisane pomiędzy czerwcem 2022 roku i styczniem 2023). Dotychczas Departament Obrony nie zawarł z Lockheed Martin umowy produkcyjnej.
Ważnym elementem programu są Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu, gdzie ulokowano linię produkcji sekcji kadłubowych (docelowo 80%). Zgodnie z planem, do Greenville ma trafić (na razie) przynajmniej 50 kompletów, które będą wykorzystywane w procesie montażu ostatecznego zamawianych samolotów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu