20 stycznia Ministerstwo Obrony Bułgarii poinformowało o postępach w programie naprawy głównej i ponownego wdrożenia do służby samolotu rozpoznawczego An-30. Prace są realizowane z udziałem przedsiębiorstw ukraińskich.
Kontrakt o wartości 3,2 mln euro został zawarty z ukraińską firmą Ukrinmasz w październiku 2019 roku. Wybór oferenta poprzedził nieudany przetarg, który musiał być unieważniony ze względów formalnych. Pierwsza faza prac remontowych realizowana była na terytorium Bułgarii (partnerem dla Ukraińców była firma Terem Holding). Pozwoliło to na oblatanie maszyny 19 stycznia 2021 roku. Kolejny etap ma być prowadzony już na terenie Ukrainy – do tego niezbędne było doprowadzenie samolotu do stanu technicznego pozwalającego na bezpieczny przelot.
Samolot rozpoznawczy An-30 został dostarczony do Bułgarii w 1988 roku. Maszyna była eksploatowana do 2010 roku, a potem uziemiona do 2012 roku. Kolejne dwa lata była ponownie wykorzystywana, m.in. w ramach misji “Otwarte Niebo”, a także zadań kartograficznych na rzecz służb bułgarskich. Ostatecznie (od 2014 roku) był uziemiony na terenie lotniska w Sofii.
Obecnie Bułgaria prowadzi proces modernizacji lotnictwa wojskowego. Jednym z elementów jest realizacja remontów eksploatowanych maszyn produkcji rosyjskiej, a także współpraca z zachodnimi producentami maszyn znajdujących się w eksploatacji (m.in. Leonardo C-27J Spartan, Pilatus PC-9, Aero L-39 Albatros, Airbus AS532 Cougar). Dodatkowo rząd w Sofii złożył już zamówienie na osiem wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon. Obecnie brak informacji odnośnie następcy dla An-30, który należy do jednego z nielicznych przedstawicieli tego typu w państwach NATO.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Samolot rozpoznawczy to drogi sprzęt, ale reanimacja 33 letniej pojedyńczej maszyny -chore kilka Predatorów bym wolał.