17 kwietnia media brazylijskie poinformowały, że Ministerstwo Obrony tego kraju przygotowuje się do ogłoszenia międzynarodowego postępowania przetargowego dotyczącego zakupu samolotów patrolowych bazowania lądowego nowej generacji.
Powyższa inicjatywa ma na celu zastąpienie obecnie eksploatowanych samolotów Lockheed Martin P-3C Orion. Wśród głównym pretendentów wymienia się m.in. koncern Boeing (P-8A Poseidon) oraz Airbus (C-295MPA). Nie można wykluczyć, że do powyższej pary dołączy także Embraer, który zawarł w ostatnich dniach umowę dotyczącą prac analityczno-koncepcyjnych nad rozszerzeniem możliwości operacyjnych średnich samolotów transportowych C-390 Millennium. Jedną z opcji jest właśnie budowa na powyższej platformie wyspecjalizowanej wersji patrolowej bazowania lądowego.
Obecnie Siły Powietrzne Brazylii eksploatują osiem samolotów P-3 Orion. Są one systematycznie modernizowane (P-3M), jednak rosnącym problemem jest dostępność części zamiennych oraz zużycie związane z licznymi operacjami nad morską strefą wyłączności gospodarczej.
W przypadku Boeinga, program P-8A Poseidon sukcesywnie zdobywa nowe zamówienia eksportowe. Dotychczas powyższa konstrukcja została zamówiona przez Indie, Australię, Nową Zelandię, Republikę Korei, Wielką Brytanię, Norwegię, Republikę Federalną Niemiec oraz Kanadę. Poza Brazylią, zainteresowanie wyrażają m.in. Włochy oraz Królestwo Niderlandów.
Airbus także może pochwalić się dużą liczbą odbiorców na wersję patrolową bazowania lądowego. Wśród najnowszych można wymienić Republikę Irlandii oraz Hiszpanię. W przypadku Ameryki Południowej, C-295MPA są eksploatowane przez lotnictwo morskie Chile.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu