7 kwietnia Ministerstwo Obrony Brazylii poinformowało o rozstrzygnięciu postępowania przetargowego w sprawie zakupu na rynku cywilnym dwóch samolotów pasażerskich Airbus A330-200 w celu ich późniejszej przebudowy do militarnej wersji maszyny transportowo-tankującej MRTT.
Ostatecznie jedynym oferentem, który zgłosił się do postępowania i został wybrany jako zwycięzca, były linie lotnicze Azul Linhas Aéreas Brasileiras S/A. Zamawiający zakładał, że wyda na samoloty kwotę do 80 mln USD i nie musiały zostać wyprodukowane najpóźniej w 2014 roku. Po podpisaniu umowy na ich zakup, Ministerstwo Obrony Brazylii ma zawrzeć kontrakt z nieujawnionym podmiotem (najprawdopodobniej koncern Airbus) w sprawie ich konwersji do roli samolotów tankowania powietrznego. Tym samym, po trzech podejściach, Brazylijczycy mają otrzymać parę nowoczesnych maszyn klasy MRTT. Jak pokazują najnowsze wydarzenia, ich brak jest widoczny – do ewakuacji brazylijskich obywateli z Ukrainy czy wcześniej z państw objętych pandemią COVID-19 wykorzystywano jedynie średnie samoloty transportowe Embraer KC-390 bądź rządowe Embraer Lineage 1000.
W ostatnich latach konwersja pasażerskich Airbus A330-200 pochodzących z rynku wtórnego została zrealizowana przez Australię (dwa egzemplarze). W ubiegłym roku takie samo rozwiązanie zastosowali Hiszpanie (trzy egzemplarze). Wykorzystanie cywilnych platform pozwala na ograniczenie kosztów projektu – cena katalogowa fabrycznie nowego A330-200 (w wersji pasażerskiej) wynosiła w ostatnich latach około 240 mln USD.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu