22 sierpnia w zakładach koncernu Boeing w Renton zaobserwowano samolot patrolowy bazowania lądowego P-8A Poseidon w barwach Royal Air Force o numerze taktycznym “09” i rejestracji ZP809. Oznacza to, że producent zakończył fazę produkcji maszyn tego typu dla Wielkiej Brytanii.
Ostatni brytyjski Poseidon przeszedł już procedurę malowania i obecnie jest przygotowywany do przebazowania do zakładów Boeinga mieszczących się na lotnisku Boeing Field, gdzie ulokowane są zakłady odpowiadające za instalacje docelowego wyposażenia pokładowego samolotów rodziny P-8 Poseidon. Obecnie w bazie Lossiemouth stacjonuje pięć egzemplarzy. Pozostałe cztery mają zostać dostarczone do końca bieżącego roku. Cała flota pozwoli na odbudowę potencjału lotnictwa morskiego utraconego wraz z wycofaniem z linii samolotów patrolowych bazowania lądowego BAE Systems Nimrod MRA.4. Kontrakt na dziewięć egzemplarzy wraz z niezbędną infrastrukturą i pomocami szkolno-treningowymi podpisano w lipcu 2016 roku. Pierwszy Poseidon dostarczono RAF w październiku 2019 roku.
Obecnie Brytyjczycy sukcesywnie rozbudowują możliwości posiadanych samolotów tego typu. 6 sierpnia P-8A z załogą z 120. Eskadry RAF dokonała pierwszego zrzutu torpedy ZOP Raytheon Mk 54. Praktyczne ćwiczenia mają wkrótce otworzyć drogę do osiągnięcia pełnej gotowości operacyjnej przez brytyjskie Poseidony.
Wielka Brytania jest pierwszym europejskim użytkownikiem samolotów patrolowych Boeing P-8A Poseidon. W sierpniu producent oblatał i przebazował do Boeing Field pierwszy egzemplarz przeznaczony dla drugiego klienta z Europy – Norwegii. W bieżącym roku rząd Republiki Federalnej Niemiec podpisał międzyrządową umowę ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu pięciu egzemplarzy. Boeing wraz z administracją federalna prowadzą działania marketingowe zmierzające do sprzedaży kolejnych Poseidonów na Starym Kontynencie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
To jest proste im więcej P-8 tym bezpieczjsza Europa i tyle.
To dobry sygnał.