Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Boeing dostarczył ostatnie przedseryjne MH-139A Grey Wolf

Fot. Boeing

20 listopada koncern Boeing poinformował o dostarczeniu Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych dwóch ostatnich egzemplarzy wielozadaniowych śmigłowców MH-139A Grey Wolf z partii przedseryjnej, które mają być wykorzystywane do prób i ewaluacji.

Dwa ostatnie wiropłaty powyższej partii (liczącej łącznie sześć sztuk) trafiły do użytkownika w październiku bieżącego roku. Powyższy krok ma umożliwić dalszą realizację fazy badawczo-rozwojowej, co jest związane z planowanym okresem eksploatacji wiropłatów. Dodatkowo w zakładach Boeinga w Filadelfii realizowane są już prace przy montażu pierwszych seryjnych śmigłowców, które zostały zamówione w ramach I partii wstępnej liczącej trzynaście sztuk. Ich dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku.

Docelowo Boeing zakłada, że Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (na potrzeby US Air Force) zamówi do 80 seryjnych MH-139A Grey Wolf. Mają pozwolić na zastąpienie obecnie używanych Bell UH-1N Huey w zadaniach zabezpieczenia wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych na obszarze Stanów Zjednoczonych, transportu wojskowych VIP oraz transportu ważnych osób stacjonując w japońskiej bazie Yokota. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska.

Boeing MH-139A Grey Wolf to zmilitaryzowana odmiana wielozadaniowego śmigłowca Leonardo AW139. W ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika. Dla programu AW139 zdobycie kontraktu w Stanach Zjednoczonych to największy sukces marketingowy w segmencie wojskowym. Dotychczas koncern Leonardo dostarczył klientom na całym świecie ponad 1130 egzemplarzy, z czego około 25% trafiło do sił zbrojnych państw świata. Ważnym elementem programu są należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A., które są głównym dostawcą struktur kadłubowych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc