Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Boeing dostarczył ostatnie przedseryjne MH-139A Grey Wolf

Fot. Boeing

20 listopada koncern Boeing poinformował o dostarczeniu Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych dwóch ostatnich egzemplarzy wielozadaniowych śmigłowców MH-139A Grey Wolf z partii przedseryjnej, które mają być wykorzystywane do prób i ewaluacji.

Dwa ostatnie wiropłaty powyższej partii (liczącej łącznie sześć sztuk) trafiły do użytkownika w październiku bieżącego roku. Powyższy krok ma umożliwić dalszą realizację fazy badawczo-rozwojowej, co jest związane z planowanym okresem eksploatacji wiropłatów. Dodatkowo w zakładach Boeinga w Filadelfii realizowane są już prace przy montażu pierwszych seryjnych śmigłowców, które zostały zamówione w ramach I partii wstępnej liczącej trzynaście sztuk. Ich dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku.

Docelowo Boeing zakłada, że Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (na potrzeby US Air Force) zamówi do 80 seryjnych MH-139A Grey Wolf. Mają pozwolić na zastąpienie obecnie używanych Bell UH-1N Huey w zadaniach zabezpieczenia wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych na obszarze Stanów Zjednoczonych, transportu wojskowych VIP oraz transportu ważnych osób stacjonując w japońskiej bazie Yokota. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska.

Boeing MH-139A Grey Wolf to zmilitaryzowana odmiana wielozadaniowego śmigłowca Leonardo AW139. W ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika. Dla programu AW139 zdobycie kontraktu w Stanach Zjednoczonych to największy sukces marketingowy w segmencie wojskowym. Dotychczas koncern Leonardo dostarczył klientom na całym świecie ponad 1130 egzemplarzy, z czego około 25% trafiło do sił zbrojnych państw świata. Ważnym elementem programu są należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A., które są głównym dostawcą struktur kadłubowych.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc