9 czerwca poinformowano o prowadzeniu prac nad zestawem pozwalającym na konwersję bojowego wozu piechoty Pizarro, czyli GDELS ASCOD, w pojazd bezzałogowy. Podobny zabieg ma dotyczyć pojazdu inżynieryjnego Castor, także należącego do rodziny Pizarro/ASCOD.
Informacja została podana podczas wspólnej konferencji Wojsk Lądowych Królestwa Hiszpanii (Ejercito de Tierra) i Generalnej Dyrekcja Uzbrojenia i Materiałów (DGAM, Dirección General de Armamento y Material), której tematem przewodnim były lądowe pojazdy bezzałogowe. Za realizację prac ma odpowiadać zakład Santa Bárbara Sistemas, wchodzący w skład koncernu GDELS (europejski oddział General Dynamics Land Systems), we współpracy z firmą Sener Aerospecial. Po zainstalowaniu zestawu Pizarro ma stać się wozem opcjonalnie załogowym, tzn. będzie mógł być wykorzystywany zarówno tak samo jak dotychczas, jak i w charakterze pojazdu zdalnie sterowanego. Niebawem mają rozpocząć się testy dynamiczne systemu. Drugim projektem jest konwersja wozu inżynieryjnego Castor, realizowana przez te same podmioty (i dodatkowo przez Instytut Badań Motoryzacji Uniwersytetu Technicznego w Madrycie (INSIA, Instituto Universitario de Investigación del Automóvil). Te przedsięwzięcie realizowane jest na zlecenie Dowództwa Wsparcia Logistyki (Mando de Apoyo Logístico). Docelowo Castor stanie się pojazdem zdalnie sterowanym za pomocą systemu Remote Drive, opracowanego przez INSIA. Realizacja prac saperskich w trybie zdalnego sterowania, szczególnie przeciwminowych, ma znacząco ograniczyć ryzyko poniesienia strat w ludziach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu