Na początku kwietnia przedstawiciele Bell Textron wskazali, że według ich oceny program FVL MS (Future Vertical Lift Maritime Strike), zakładający zamówienie następców dla obecnie eksploatowanych wiropłatów lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych, może zostać rozwiązany samolotami pionowego startu i lądowania V-280 Valor oraz V-247 opracowanymi przez tego producenta.
Zgodnie z wstępnymi założeniami programu FVL MS, US Navy rozpoczęła analizy projektów dla następców śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky MH-60R/S Seahawk i bezzałogowych Northrop Grumman MQ-8B/C Fire Scout. Istnieje spora szansa, że aby ograniczyć koszty, Departament Obrony będzie chciał wybrać następców spośród aktualnie rozwijanych konstrukcji nowej generacji.
W przypadku Bell Textron potencjalną odpowiedzią na FVL MS ma być wielozadaniowy V-280 Valor, rozwijany obecnie na potrzeby US Army i programu FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft). Ma to być następca dla obecnie eksploatowanych Sikorsky UH-60 Black Hawk. Bell wykorzystuje wieloletnie doświadczenia zebrane z projektowania i eksploatacji samolotów pionowego startu i lądowania V-22 Osprey. Konkurentem w FLRAA są Lockheed Martin i Boeing, którzy wspólnie oferują śmigłowiec Defiant X. W korzystnym (dla firmy Bell Textron) rozstrzygnięciu, V-280 mógłby pójść drogą S-70 Black Hawk/Seahawk. Jednocześnie takie ujednolicenie mogłoby także być kolejnym argumentem dotyczącym zwiększenia szans na sprzedaż eksportową poprzez procedurę FMS. Już obecnie V-280 Valor (i program FLRAA) budzi zainteresowanie innych państw - ma to związek z rewolucyjnymi wymaganiami Departamentu Obrony (szczególnie pod względem prędkości, znacznie przekraczającej możliwości obecnie używanych wiropłatów). Chcąc rozpocząć procedurę wejścia do FVL (w tym FARA) rząd Stanów Zjednoczonych wymaga przekazania deklaracji o zainteresowaniu programem (letter of interest), pozwalającej przede wszystkim na uzyskanie informacji o statusie toczących się projektów i możliwościach współpracy, w tym udziału przemysłowego w produkcji komponentów. W ramach potencjalnej współpracy przy programach śmigłowcowych, Bell zachęca ostatnio do przystąpienia do FVL polski rząd.
Potencjalnym uzupełnieniem V-280 Valor może być rozwijany projekt bezzałogowego aparatu latającego pionowego startu i lądowania V-247 Vigilant. Konstrukcja powstaje według podobnej koncepcji co V-280 – ma to być samolot z dwoma wirnikami, które w czasie operacji startu i lądowania, a także zawisu, mogą przestawić się o 90°. Tego typu układ konstrukcyjny ma zapewnić wysoką prędkość przelotową. Projekt jest odpowiedzią zgłaszanego zapotrzebowania Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zakupem bojowego bezzałogowego aparatu latającego zdolnego do operacji lotniczych z pokładów wielozadaniowych śmigłowcowców desantowych, które będą w stanie m.in. eskortować transportowe MV-22B Osprey. Według wstępnych szacunków konstrukcja ma mieć maksymalną masę startową 13 ton.
Obecnie program FVL MS znajduje się na etapie zapytania o informację. Dopiero szczegółowe wymagania US Navy otworzą drogę do złożenia kompleksowej oferty. Nowe wiropłaty powinny trafić do lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych w latach 30. XXI wieku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu