12 lipca w zakładach Bell Textron w Amarillo odbyła się prezentacja prototypu śmigłowca Model 360 Invictus, który jest oferowany Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych w programie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft).
Zgodnie z deklaracjami producenta, konstrukcja jest ukończona w 90%. Jest jednym z dwóch śmigłowców oferowanych Departamentowi Obrony – w finałowej rozgrywce Bell rywalizuje z Sikorsky Aircraft Co. Raider X. FARA ma załatać lukę sprzętową, która powstała w strukturach US Army po wycofaniu z eksploatacji Bell OH-58D Kiowa Warrior. Zgodnie z deklaracjami zamawiającego, wybór zwycięskiej konstrukcji ma nastąpić po bezpośrednim porównaniu obu konstrukcji zakwalifikowanych do finału – według harmonogramu ma to nastąpić w połowie 2023 roku.
Według wymagań US Army, pierwsze seryjne FARA mają zostać wdrożone do eksploatacji w 2028 roku. Zwycięska konstrukcja ma charakteryzować się prędkością przelotową minimum 333 km/h, a średnica wirnika nośnego została ograniczona do 12,2 metrów – dzięki temu wiropłat ma dysponować możliwością manewrowania pomiędzy budynkami w miastach. Zaawansowana konstrukcja ma pozwolić na wykonywanie zadań przeciwko przeciwnikowi mającemu dostęp do najnowszych systemów uzbrojenia – wśród nich wymienia się nową generację pocisków powietrze-ziemia dalekiego zasięgu, a także wielofunkcyjny rój bezzałogowców bądź pakiety amunicji krążącej budowanej w ramach uniwersalnej platformy ALE (Air Launch Effects).
Zespół konstrukcyjny Bell Textron postawił na klasyczny układ śmigłowca dysponujący ograniczoną skuteczną powierzchnią odbicia radiolokacyjnego. Pierwsze wizje artystyczne zakładały zastosowanie fenestronu, jednak analizy doprowadziły do zastosowania klasycznego wirnika ogonowego. Powyższy element bazuje na rozwiązaniach zastosowanych w wielozadaniowym śmigłowcu Model 525 Relentless.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pań wicepremier Błaszczak powinien doprowadzić z wicepremierem Sasinem do powstania spółki jointventure z Bellem.. PGZ Bell PL.. I zamówić nie 32 szt. ale 128 szt."niezwycieżonych" I tyle samo V-280.. I wszystko produkować nie tylko składać!!!remontować i modernizować w Polsce.. dla Polski, Europy.