Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

BAE Systems dostarczy US Army gąsienicowe transportery przegubowe

US Army zamówiła 110 pojazdów przegubowych BAE Systems Beowulf w ramach programu CATV. Fot. BAE Systems

22 sierpnia koncern BAE Systems zwyciężył w postępowaniu CATV, prowadzonym przez Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych, dotyczącym pozyskania wszędołazów do działań w warunkach arktycznych.

W ramach programu CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle, w wolnym tłumaczeniu wszędołaz arktyczny) amerykańskie Wojska Lądowe i Gwardia Narodowa otrzymają 110 pojazdów BAE Systems Beowulf. Kontrakt o wartości 278 mln USD obejmuje również dostawę części zamiennych i wsparcie logistyczne. Dostawy pojazdów mają rozpocząć się w ostatnim kwartale roku podatkowego 2023, a pierwszą jednostką wojskową, która je otrzyma, będzie Centrum Treningowe Warunków Arktycznych Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych w Fort Wainwright w stanie Alaska.

Gen. dyw. Brian S. Eifler, dowódca 11. Dywizji Powietrznodesantowej i zastępca szefa Dowództwa Alaski w bazie Elmendorf-Richardson, powiedział, że „z niecierpliwością czeka na dostawy CATV i zwiększone możliwości, jakie przyniesie on amerykańskiej arktycznej dywizji powietrznodesantowej”. Dodał również, że „nowe pojazdy zapewnią amerykańskim „Aniołom Arktyki” sprawne, niezawodne zdolności do poruszania się w trudnym terenie i zwiększą ich przeżywalność w najtrudniejszych warunkach, jakie oferują Alaska i Arktyka”. Z kolei Mark Signorelli, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w BAE Systems Platforms & Services, powiedział, że firma „od dziesięcioleci rozwija i ulepsza zdolności do jazdy w każdych warunkach w niskich temperaturach, przynosząc zaawansowane możliwości Stanom Zjednoczonym i wielu innym państwom”.

Beowulf to nieopancerzona wersja transportera przegubowego BvS10, następcy Bv 206. Nowa rodzina przewyższa poprzednika mobilnością, poziomem ochrony żołnierzy (dotyczy to wariantu opancerzonego) i niższym kosztem eksploatacji. Beowulf może przewieźć do 14 żołnierzy lub 8 ton ładunku i rozwija prędkość do 65 km/h, jest też pojazdem amfibijnym. Dotychczas BvS10 zamówiły: Austria, Francja, Holandia, Szwecja i Wielka Brytania (żołnierze Royal Marines od 2005 r. są pierwszymi użytkownikami pojazdu). Obydwa warianty zostały opracowane w szwedzkim zakładzie BAE Systems Hägglunds, a kooperanci ze Stanów Zjednoczonych szeroko uczestniczą w produkcji pojazdu (ze Stanów Zjednoczonych pochodzą silnik, skrzynia biegów i układ hydrauliczny).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc