Zasadniczym celem ćwiczenia było sprawdzenie zdolności Sił Zbrojnych RP oraz układu pozamilitarnego, jako elementów systemu bezpieczeństwa państwa, do przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym właściwym dla systemu obrony powietrznej oraz ratownictwa lotniczego i morskiego, w tym zgrywanie pomiędzy centralnymi elementami kierowania działaniami poszczególnych służby i instytucji oraz lokalnymi służbami w rejonach działań.
W ramach ćwiczenia jako jeden z zasadniczych celów szkoleniowych sprawdzano zdolność Cywilno-Wojskowego Ośrodka Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego (ARCC – Aeronautical Rescue Coordination Centre), do uruchamiania, kierowania i koordynowania działań w ramach misji poszukiwawczo-ratowniczych, w nakazanym obszarze odpowiedzialności (FIR Warszawa) oraz współdziałania z właściwymi służbami, instytucjami i organizacjami, zgodnie z zapisami Planu ASAR, tj. Planu Operacyjnego Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego.
Główne przedsięwzięcia w ramach poszczególnych epizodów rozgrywano w przestrzeni powietrznej RP, Zatoce Pomorskiej, Zatoce Gdańskiej, Karkonoszach, na terenie Nadleśnictwa Parczew i na obszarach województw: zachodniopomorskiego, pomorskiego, podlaskiego, lubelskiego oraz dolnośląskiego.
W ćwiczeniu wzięły udział służby, instytucje i organizacje w Polsce odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz funkcjonowanie zasadniczych systemów ratowniczych, tj.: z Sił Zbrojnych RP – DO RSZ z podporządkowanymi centrami i ośrodkami, wydzielone siły i środki z jednostek Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Żandarmerii Wojskowej, Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT) oraz z układu pozamilitarnego – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), Policja, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna (PSP), Ochotnicza Straż Pożarna (OSP), Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (MSPIR), Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Polski Czerwony Krzyż (PCK), Grupa Karkonoska Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (GOPR), cywilny Port Lotniczy w Lublinie, wybrane elementy systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (Dyspozytornie Medyczne, jednostki Pogotowia Ratunkowego oraz wojskowe i cywilne szpitale), a także Rządowe Centrum Bezpieczeństwa z Wojewódzkimi Centrami Zarządzania Kryzysowego.
Jako pozoranci w ćwiczeniu, tj. osoby podgrywające poszkodowanych oraz pasażerów porwanych samolotów, występowali podchorążowie uczelni wojskowych Lotniczej Akademii Wojskowej, Akademii Wojsk Lądowych, Wojskowej Akademii Technicznej oraz studenci Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej (KPSW).
W trakcie całego ćwiczenia w czasie działań w ramach poszczególnych epizodów było zaangażowanych blisko 1000 osób, 11 statków powietrznych oraz sześć jednostek pływających z wojska i układu pozamilitarnego.
W ćwiczeniu zostało przeprowadzonych sześć epizodów, w tym dwa epizody związane z funkcjonowaniem systemu Obrony Powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej, tzw. część ćwiczenia RENEGADE, oraz cztery dotyczące służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego (służby ASAR – Aeronautical Search and Rescue) – systemu ratownictwa morskiego (systemu SAR – Search and Rescue), jako część ćwiczenia SAREX.
Epizody związane z przeciwdziałaniem zagrożeniom terrorystycznym z powietrza polegały na sprowadzeniu przez dwie pary dyżurne samolotów przechwytujących dwóch cywilnych statków powietrznych, zakwalifikowanych jako RENEGADE (o nieokreślonych intencjach lub uprowadzony), na wybrane lotniska interwencyjne. W ramach tych epizodów przećwiczono działanie służb naziemnych, również w ramach prowadzenia negocjacji oraz odbijania zakładników. W ramach jednego epizodu zrealizowano ostrzeganie ludności cywilnej o zagrożeniach z powietrza.
Kolejne dwa epizody związane były z ratownictwem morskim. Zrealizowano dwie misje poszukiwawczo-ratownicze, jedną do jednostki pływającej, która uległa zatopieniu, wraz z udzieleniem specjalistycznej pomocy osobom uwięzionym pod wodą w tzw. pułapce powietrznej, oraz poszukiwano osoby, która wypadła za burtę z promu. Po odnalezieniu, ewakuację osób poszkodowanych do szpitali przeprowadziły wojskowe Lotnicze Zespoły Poszukiwawczo-Ratownicze z Darłowa i Gdyni. Głównymi aktorami działań były ćwiczące siły i środki Marynarki Wojennej oraz MSPIR.
W ramach działań w Karkonoszach wojskowy Lotniczy Zespół Poszukiwawczo-Ratowniczy (LZPR), na śmigłowcu W-3 WA SAR, z 1. Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej (1. GPR) ze Świdwina, pełniący doraźny dyżur na Górze Szybowcowej w okolicach Jeleniej Góry, wspólnie z ratownikami Grupy Karkonoskiej GOPR, przeprowadził złożoną misję poszukiwawczo-ratowniczą po katastrofie cywilnego statku powietrznego z 40 pasażerami na pokładzie. Całe zdarzenie odbywało się w dwóch rejonach na zboczach Śnieżki w Kotle Łomniczki na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego oraz na Górze Wołowej w otulinie parku. Działania ratownicze w tych rejonach były wsparte udziałem policyjnego śmigłowca S-70i Black Hawk z Specjalistyczną Grupą Ratownictwa Wysokościowego (SGRW) na pokładzie, wydzieloną z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej (JRG) nr 7 PSP z Warszawy.
W trakcie działań, obok weryfikacji umiejętności pilotów w wykonywaniu lotów w rejonach górskich, co było jednym z głównych celów szczegółowych tego epizodu, sprawdzono współdziałanie poszczególnych służb tworzących szeroko pojęty system zarządzania kryzysowego. Aby w pełni wykorzystać potencjał, zarówno załogi wojskowego śmigłowca, jak i ratowników Grupy Karkonoskiej GOPR oraz przygotować obie ekipy do wykonania przyszłych zadań, w tym w ramach tegorocznej edycji ćwiczenia, w okresie od sierpnia do września bieżącego roku trzykrotnie zrealizowano szkolenia zgrywające elementy.
W dniu rozgrywania epizodu, w celu stworzenia realizmu dla ćwiczących załóg, 15 słuchaczy kierunku pielęgniarstwa Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej (KPSW), 25 podchorążych Akademii Wojsk Lądowych z Wrocławia, policjanci oraz dwóch przedstawicieli Karkonoskiego Parku Narodowego i ARCC, w godzinach porannych zostało upozorowanych i jako poszkodowani zostali rozmieszczeni w rejonach przyszłych działań ratowniczych.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu