Zaloguj

Korea Aerospace Industries

Uroczysty roll-out pierwszego prototypu samolotu myśliwskiego nowej generacji KF-21 Boramae miał miejsce 9 kwietnia 2021 r. Program KF-21 jest najbardziej ambitnym z dotychczas realizowanych w KAI. Wstępne zapotrzebowanie ROKAF jest oceniane na 120 egz.

Uroczysty roll-out pierwszego prototypu samolotu myśliwskiego nowej generacji KF-21 Boramae miał miejsce 9 kwietnia 2021 r. Program KF-21 jest najbardziej ambitnym z dotychczas realizowanych w KAI. Wstępne zapotrzebowanie ROKAF jest oceniane na 120 egz.

Południowokoreańska firma Korea Aerospace Industries (KAI) została założona w 1999 r. W ciągu 22 lat wyprodukowała ponad 600 samolotów i bezzałogowych statków powietrznych oraz ponad 200 śmigłowców. Asortyment produkcji obejmuje także symulatory lotu, satelity oraz części i podzespoły konstrukcji lotniczych dla innych producentów. Szybki i dynamiczny rozwój sprawił, że KAI śmiało i bez kompleksów wkracza na obszary zarezerwowane do niedawna tylko dla największych i najbardziej doświadczonych wytwórni lotniczo-kosmicznych. Przykładem jest myśliwiec nowej generacji KF-21 Boramae oraz program budowy rakiet nośnych KSLV-II.

Korea Aerospace Industries Co., Ltd. (KAI) to wiodące przedsiębiorstwo branży lotniczo-kosmicznej w Republice Korei. Zasadniczy zakres działalności obejmuje projektowanie, produkcję, sprzedaż, leasing, modernizację, przeglądy i remonty samolotów, śmigłowców, bezzałogowych statków powietrznych (BSP), symulatorów lotu, satelitów, rakiet nośnych, przemysłowych turbin gazowych oraz wytwarzanie części i podzespołów konstrukcji lotniczych dla innych producentów. Zakłady produkcyjne ulokowane są w prowincji Gyeongsangnam-do: główny w Sacheon (produkcja samolotów, śmigłowców, części i podzespołów), Sancheong Workplace w Sancheong (skrzydła), Jongpo Business Site w Sacheon (rakiety nośne) i Goseong Business Site w Goseong (skrzydła i inne podzespoły samolotów). W Daejeon znajduje się ośrodek badawczo-rozwojowy satelitów (Daejeon Research Center).

Turbośmigłowy szkolno-treningowy KT-1 Woongbi był pierwszym produkowanym seryjnie samolotem skonstruowanym samodzielnie w Republice Korei i pierwszym, który zdobył klientów zagranicznych. Na zdjęciu KT-1T sił powietrznych Turcji.

Turbośmigłowy szkolno-treningowy KT-1 Woongbi był pierwszym produkowanym seryjnie samolotem skonstruowanym samodzielnie w Republice Korei i pierwszym, który zdobył klientów zagranicznych. Na zdjęciu KT-1T sił powietrznych Turcji.

Firmą kieruje pięcioosobowa rada dyrektorów (zarząd). Od 5 września 2019 r. prezesem i dyrektorem generalnym jest Ahn Hyunho. Siedziba zarządu znajduje się przy głównych zakładach w Sacheon, ale KAI ma też biuro w stolicy Republiki Korei – Seulu. 31 grudnia 2019 r. zatrudnienie wynosiło 4922 osoby, z czego aż 2194 zajmowało się badaniami i rozwojem, a tylko 1329 było bezpośrednio zaangażowanych w proces produkcji. W 2020 r. skonsolidowany przychód ze sprzedaży produktów i usług wyniósł 2825,136 mld wonów południowokoreańskich (około 2,6 mld USD; spadek o 9,2% w porównaniu z rokiem 2019), zysk brutto 331,886 mld wonów (około 302 mln USD; spadek o 30,8%), a zysk netto 72,314 mld wonów (około 66 mln USD; spadek o 57%). W tymże roku pozyskano zamówienia o łącznej wartości 4350,8 mld wonów (około 4 mld USD).

KAI jest wyłącznym lub większościowym udziałowcem czterech spółek zależnych: Korea Aerospace FW, Inc. w Fort Worth w Teksasie w Stanach Zjednoczonych (100% udziałów), KAEMS (Korea Aviation Engineering & Maintenance Service), Ltd. w Sacheon (64%), S&K Aerospace Co., Ltd. w Sacheon (100%) i Aviosys Technologies Co., Ltd. w Seongnam (100%). Ma też mniejszościowe udziały w Korea Surface Treatment Co., Ltd. (29,7%), Korea Defense Industry Association (20,34%) i Korea Software Financial Cooperative (poniżej 1%). W Ankarze w Turcji oraz w bazie Indonezyjskich Sił Powietrznych w Maospati na Jawie w Indonezji znajdują się zagraniczne przedstawicielstwa.

Od 30 czerwca 2011 r. KAI jest publiczną spółką akcyjną notowaną na koreańskiej giełdzie papierów wartościowych (Korea Exchange). W trakcie 22 lat działalności struktura właścicielska uległa zmianie wskutek nowych emisji akcji i umorzeń części z nich, sprzedaży akcji przez pierwotnych właścicieli innym inwestorom oraz wolnego obrotu akcjami na giełdzie. Obecnie największymi akcjonariuszami są: The Export-Import Bank of Korea (26,41% akcji), Krajowy Fundusz Emerytalny (7,81%), Hana Financial Investment (4,85%) oraz stowarzyszenie pracowników posiadających akcje (1,69%). Pozostałe akcje (59,23%) znajdują się w rękach innych inwestorów instytucjonalnych.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc