Począwszy od 2002 r., tj. od chwili rozpoczęcia eksploatacji przez Wojsko Polskie czołgów Leopard 2 aż do 2014 r. nie udało się stworzyć warunków do realizacji obsług tych czołgów przez krajowy potencjał przemysłowy. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (PGZ), kierując się zasadą optymalizacji wykorzystania posiadanych zasobów i przede wszystkim zabezpieczenia potrzeb SZ RP, rozdzieliła kompetencje produktowe bez naruszania zasady równego traktowania spółek. I tak czołgi Leopard 2A5 i zespoły napędowe do obu wersji czołgów są w zakresie kompetencyjnym Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A., natomiast czołgi Leopard 2A4/2PL leżą w gestii Zakładów Mechanicznych BUMAR-ŁABĘDY S.A.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. (WZM), jako pierwsze przedsiębiorstwo w Polsce, utworzyły potencjał krajowy do obsług czołgów Leopard 2. W 2014 r. czołgów Leopard 2A4, zaś w roku następnym Leopard 2A5. Cele, jakie przyświecały podjęciu przez zarząd WZM decyzji o utworzeniu tego potencjału, to:
Partnerem strategicznym WZM, wspierającym rozwój tego potencjału jest Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co KG – producent czołgów Leopard 2. Istotą tej współpracy jest wsparcie WZM przez KMW wyłącznie w obszarach oczekiwanych przez polską firmę, w tym w szczególności w zakresie:
dokumentacji technicznej, dostaw części zamiennych i specjalistycznego oprzyrządowania;
Partnerstwo WZM z Krauss-Maffei Wegmann jest korzystne dla SZ RP, ponieważ ma istotny wpływ na zabezpieczenie logistyczne dostaw części zamiennych w okresie użytkowania sprzętu wojskowego.
Centrum Serwisowo-Logistyczne „CSL – WZM – LEOPARD 2” ma na celu zaspokojenie potrzeb SZ RP we wszystkich obszarach niezbędnych do utrzymywania w pełnej sprawności technicznej czołgów Leopard 2. Elementami „CSL – WZM – LEOPARD 2” są:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu