Konkurs rozgrywano w tym roku w siedmiu nominacjach: samolotów myśliwskich, szturmowych, bombowych, bombowych ciężkich i transportowych, oraz śmigłowców bojowych i transportowo-bojowych. W konkursie samolotów myśliwskich uczestniczyły Su-30SM i Su-35S z Rosji, Su-30SM z Kazachstanu i J-10A z ChRL. W konkurencjach samolotów szturmowych występowały Su-25 z Kazachstanu, Su-25SM i SM3 z Rosji oraz Jak-130 z Białorusi. Taktyczne samoloty bombowe były reprezentowane przez Su-34 z Rosji i JH-7A z Chin, bombowce ciężkie – przez Tu-22M3 z Rosji i H-6K z Chin, a samoloty transportowe – przez Ił-76M i MD z Rosji oraz Ił-76MD i Y-9 z Chin. W kategorii śmigłowców bojowych uczestniczyły rosyjskie Ka-52 i Mi-28N, białoruskie Mi-24P oraz kazachskie Mi-35M, a śmigłowców transportowo-bojowych – rosyjskie Mi-8AMTSz-W i Mi-8MTW-5, białoruskie Mi-8MTW-5 oraz kazachskie Mi-171Sz.
Wyłanianie rosyjskich uczestników międzynarodowego finału przechodziło w kilku etapach; najpierw w poszczególnych okręgach wojskowych, a potem na rosyjskim finale, który odbył się od 24 maja do 8 czerwca tego roku na Krymie.
W międzynarodowej części konkursu Awiadarts 2019 najpierw oceniono przygotowanie fizyczne załóg. Część lotna podzielona była na dwa etapy. W pierwszym oceniano wykonanie lotu po trasie, technikę pilotowania oraz prowadzenie rozpoznania wzrokowego. Zadania różniły się szczegółami w zależności od kategorii. Na przykład, od załóg myśliwskich wymagano wykonania parą samolotów figur wyższego pilotażu, podczas gdy od załóg samolotów szturmowych i śmigłowców – prostych manewrów na małej wysokości oraz prowadzenia rozpoznania wzrokowego, a od bombowców taktycznych – przelotu po trasie ze zmiennym profilem. Samoloty myśliwskie i szturmowe oraz śmigłowce wykonywały zadania parami; samoloty bombowe i transportowe działały pojedynczo.
W najwyżej klasyfikowanym etapie finałowym oceniano dokładność wykonania zadań bojowych przeciwko celom naziemnym: strzelania z działek i rakiet niekierowanych, bombardowania, a w przypadku samolotów transportowych – dokładność zrzutu ładunku. W pierwszym etapie samoloty wykonywały po jednym locie zaliczeniowym, a w etapie drugim, na zastosowanie bojowe – po dwa loty. Za wyniki w drugim etapie dawano też najwięcej punktów.
Wystąpienia poszczególnych załóg oceniane były przez grupę sędziów ze wszystkich krajów kierowaną przez gen. mjr. Olega Makowieckiego z Rosji. W czterech z siedmiu nominacji zwyciężyły załogi rosyjskie. W kategorii myśliwców najwięcej punktów zebrały Su-30SM z 14 pułku lotnictwa myśliwskiego z Kurska, w kategorii bombowców – Su-34 z 4 Ośrodka Przygotowania Personelu Latającego i Prób Wojskowych z Lipiecka, w kategorii bombowców ciężkich – Tu-22M3 z 200 lotniczego pułku bombowców ciężkich z Biełaja koło Irkucka, a w kategorii śmigłowców bojowych – Ka-52 z 39 pułku śmigłowców z Dżankoj na Krymie. W kategorii samolotów transportowych zwyciężyła załoga chińska na samolocie Y-9; w kategorii śmigłowców transportowo-bojowych – Mi-8MTW-5 z Białorusi, a w kategorii samolotów szturmowych – Su-25 z Kazachstanu.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu