31 października rzecznik prasowy komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej (MOSG) w Gdańsku w odpowiedzi na pytania redakcji zbiam.pl poinformował o podpisaniu aneksu dotyczącego zmiany terminu zakończenia budowy pełnomorskiego patrolowca SG-301 dla tej formacji.
Zgodnie z warunkami przetargu jednostka ta miała trafić do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku Westerplatte do 10 listopada bieżącego roku. Jednakże w myśl podpisanego 26 października br. aneksu do umowy z wykonawcą, którym jest francuska stocznia Socarenam, nowy termin realizacji umowy został określony na 10 czerwca 2023 r.
Jako przyczyny opóźnień francuska firma wskazała ograniczenia związane z pandemią COVID-19, w tym przede wszystkim zakłócenia w łańcuchach dostaw materiałów konstrukcyjnych oraz podzespołów, a także wybuch wojny w Ukrainie i spowodowany tym odpływ pracowników – obywateli Ukrainy – zatrudnionych głównie jako spawacze.
Budowa nowego patrolowca dla MOSG, o którą zabiegano od wielu lat, stała się możliwa dopiero dzięki uzyskaniu w 2019 r. przez Komendę Główną Straży Granicznej dofinansowania w wysokości 100 292 400 PLN na realizację projektu pn. „Pełnomorska jednostka patrolowa OPV” (PL/2019/PR/0066). Środki te pochodziły z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego na lata 2014-2020, a dokładnie z „Instrumentu na rzecz wsparcia finansowego w zakresie granic zewnętrznych i wiz”.
Pierwszy przetarg na nową jednostkę Morski Oddział Straży Granicznej ogłosił 26 lipca 2019 r., jednak mimo przedłużenia terminu składania ofert, został on w listopadzie tego samego roku unieważniony. Spowodowane było to tym, że zamawiający na budowę tego patrolowca przewidział maksymalnie kwotę 111,426 mln PLN, zaś jedyna złożona oferta, pochodząca od konsorcjum gdyńskich stoczni PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Remontowa „Nauta” opiewała na 147,610 mln PLN.
W związku z tym 13 grudniu 2019 r. rozpisano nowy przetarg z terminem składania ofert do lutego 2020 r. Tym razem zainteresowanie przetargiem było większe. Poza PGZ Stocznią Wojenną, która wyceniła swoje usługi na 138,990 mln PLN i zaoferowała 30 miesięczny okres gwarancji, swoją ofertę złożyła francuska stocznia Socarenam, która za realizację zamówienia oczekiwała 111 mln PLN i zaoferowała dłuższą (36-miesięczną) gwarancję. Ostatecznie to właśnie ta firma 4 maja 2020 r. została ogłoszona zwycięzcą przetargu. Otworzyło to drogę do podpisania kontraktu na budowę, co nastąpiło 2 października 2020 r. w Gdańsku.
Mimo, że głównym wykonawcą była firma francuska, to od początku zakładano, że w Polsce i przy udziale polskich podwykonawców zostanie zbudowany częściowy wyposażony kadłub z nadbudową. Tak też się stało, w budowie jednostki uczestniczyły firmy z Trójmiasta: NavireTECH, Marine Stal, Shipcon, Nauta-Stal, Stazen. Chronologicznie wyglądało to następująco.
Na zlecenie NavireTECH 10 czerwca 2021 r. cięcie i gięcie blach rozpoczęła gdyńska stocznia Crist. Blachy te były transportowane do Gdańska. Tam też 25 czerwca 2021 r. na nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal w Górkach Zachodnich położono stępkę pod budowę kadłuba tej jednostki. Następne miesiące upłynęły na prefabrykowane poszczególnych sekcji kadłuba i montowania ich w jedną stalową konstrukcję. Aluminiowa pokładówka była wykonana osobno i posadowiona na kadłubie patrolowca. Budowa zasadniczych elementów jego konstrukcji zakończyła się 30 marca 2022 r. Następnie zamontowano pędniki azymutalne, jak również część wyposażenia kadłubowego, w tym również rurociągów oraz pomalowano jego poszycie.
Kolejnym etapem budowy było przesunięcie kadłuba patrolowca z placu montażowego w Górkach Zachodnich na ponton należący do gdańskiej stoczni Marine Projects Ltd. 20 czerwca 2022 r. zestaw ten został przeholowany do siedziby tejże stoczni. Następnego dnia kadłub patrolowca został przetoczony na pokład doku pływającego i zwodowany, co nastąpiło 29 czerwca br.
13 lipca 2022 r. na holu holownika morskiego Serval oraz w asyście holownika portowego Słoń kadłub patrolowca SG-301 opuścił stocznię Marine Projects w Gdańsku i wyruszył w drogę do Francji. Podróż ta ze względu na dość trudne warunki pogodowe (silne wiatry) trwała dwa tygodnie. Ostatecznie patrolowiec na holu Servala osiągnął port w Calais dopiero 27 lipca br. Tam właśnie w jednym z zakładów francuskiego przedsiębiorstwa stoczniowego Socarenam trwają dalsze prace i wyposażanie nowej jednostki dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu