10 lutego Departament Obrony poinformował, że zamierza skasować program zakupu nowych samolotów rozpoznawczych, które w szeregach USAF miały zastąpić obecnie eksploatowane Boeing E-8C JSTARS.
Powyższa decyzja oznacza koniec jednego z kilku programów akwizycji sprzętowej dla USAF, który miał zostać rozstrzygnięty w bieżącym roku. W walce o kontrakt na siedemnaście samolotów wraz z wyposażeniem misyjnym walczyli trzej producenci – Boeing, Lockheed Martin oraz Northrop-Grumman. Nowy plan zakłada, że E-8C JSTARS zostaną zastąpione poprzez systematyczną modernizację posiadanych i rozwijanych systemów wymiany informacji, które już teraz wypierają maszyny rozpoznawcze.
Program następców dla E-8C JSTARS miał kosztować około 7 mld dolarów. Do tego należy doliczyć około 500 mln dolarów wydanych na prace rozwojowe i koncepcyjne, których pełne finansowanie ma zakończyć się w 2019 roku. Jeśli Kongres nie zmieni planów Departamentu Obrony, powyższe fundusze zostaną przeznaczone na inne projekty, przede wszystkim odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego T-X oraz nowych śmigłowców wielozadaniowych UH-X.
Samoloty rozpoznawcze E-8 JSTARS zostały wprowadzone do eksploatacji w 1990 roku. Łącznie powstało siedemnaście egzemplarzy, opartych na cywilnych (odkupionych z rynku wtórego) samolotach Boeing 707. Ich debiut bojowy miał miejsce w 1991 roku, w czasie operacji Pustynna Burza. W 2009 roku jeden z nich został utracony w wyniku wypadku (bez strat w ludziach). W ostatnich latach były intensywnie eksploatowane w działaniach bojowych na Bliskim Wschodzie oraz Afganistanie.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu