19 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o rozpoczęciu formalnych rozmów z Huntington Ingalls Industries Newport News Shipbuilding w sprawie podpisania kontraktu na budowę dwóch lotniskowców typu Gerald R. Ford, co byłoby pierwszym tego typu wydarzeniem od czasów prezydentury Ronalda Reagana.
Negocjacje mają dotyczyć wieloletniego kontraktu obejmującego budowę lotniskowca USS Enterprise (CVN 80) oraz nie nazwanego dotychczas CVN 81 – w przypadku udanych rozmów spodziewane jest ograniczenie kosztów o około 10% (około 1 do 2 mld dolarów) i szybszą budowę drugiego z wymienionych okrętów (o około rok w stosunku do pierwotnego planu). Ma to związek z faktem, że proces wstępnego finansowania budowy USS Enterprise został uruchomiony, podobnie jak jego budowa – uroczyste cięcie blach miało miejsce w sierpniu zeszłego roku.
Według harmonogramu Departamentu Obrony, podpisanie kontraktu planowane jest na koniec bieżącego roku. Obok kosztów ważnym aspektem jest także czas, celem floty jest zwiększenie liczby lotniskowców do 12, co jest niemożliwe przy klasycznym procesie zakupowym, obserwowanym w ostatnich latach. Dodatkowo jego kontynuacja mogłaby spowodować dalsze ograniczenia dostępności okrętów tej klasy.
Obecnie w szeregach US Navy znajduje się prototypowy USS Gerald R. Ford, a w stoczni w Newport News prowadzony jest proces montażu przyszłego USS John F. Kennedy – pod koniec lutego bieżącego roku struktura kadłuba była ukończona w 70%. Uroczyste wodowanie jest planowane jeszcze na bieżący rok, wówczas jego miejsce w suchym doku zajmą pierwsze elementy budowanego USS Enterprise (CVN 80).
(ŁP) | Foto: Huntington Ingalls Industries Newport News Shipbuilding |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu