26 lipca koncern Airbus poinformował o przeprowadzeniu prób modułowego systemu gaśniczego, który został zamontowany na pokładzie samolotu transportowego A400M Atlas. Testy powyższej konfiguracji prowadzono w Hiszpanii.
Zrzuty prowadzono w porze dziennej. W ich trakcie z samolotu zrzucano do 20 ton wody, co zajmowało mniej niż 10 sekund. Głównym celem prób praktycznych było sprawdzenie zachowania maszyny w takich działaniach oraz dostosowanie tempa zrzutu substancji gaśniczej. Projekt prowadzono we współpracy z Siłami Powietrznymi Hiszpanii oraz specjalistami rządowymi i międzynarodowymi.
Przeciwpożarowy moduł gaśniczy przeznaczony do samolotów A400M Atlas nie wymaga zmian konstrukcyjnych maszyny. Składa się ze zbiornika na substancje gaśnicze, dwóch dysz wylotowych, które są połączone ze zbiornikiem zestawem rur. Ze względu na parametry operacyjne średnich i lekkich samolotów transportowych, szczególnie na niewielkich wysokościach, tego typu maszyny są bardzo przydatne do walki z pożarami – m.in. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych dysponuje modułami przeznaczonymi do montażu w samolotach Lockheed Martin C-130 Hercules. Także Airbus opracował wcześniej zestaw pozwalający na wykorzystanie do tego typu operacji samolotów rodziny C-295.
Ze względu na zmiany klimatyczne, przedstawiciele Unii Europejskiej planują zakup wyspecjalizowanej eskadry samolotów przeznaczonych do walki z pożarami. Ma ona obejmować od 12 do 22 statków powietrznych. Poza tym poszczególne państwa realizują własne projekty związane z zabezpieczeniem przeciwpożarowym, szczególnie w terenach trudnodostępnych, gdzie zrzuty substancji gaśniczych z powietrza wydają się najlepszym rozwiązaniem.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu