4 marca dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało, że kierowane pociski AGM-179 JAGM zostały zintegrowane ze śmigłowcami bojowymi Bell AH-1Z Viper. Obecnie osiągnęły wstępną gotowość operacyjną.
Powyższa decyzja zapadła formalnie 1 marca bieżącego roku i jest wynikiem serii prób, które prowadzono na poligonach amerykańskich. AH-1Z Viper jest pierwszym śmigłowcem zintegrowanym z pociskami produkowanymi przez korporację Lockheed Martin – zgodnie z planami mają one być następcami obecnie używanych BGM-71 TOW, AGM-114 Hellfire i AGM-65 Maverick. Integracja z AH-1Z Viper jest elementem rozwoju możliwości śmigłowca, obok nowego uzbrojenia (obecnie) Departament Obrony Stanów Zjednoczonych wraz z Bell Textron Inc. realizuje także proces montażu terminali systemu wymiany informacji Link 16. W przypadku AGM-179, każdy AH-1Z Viper może zabrać do szesnastu pocisków na czterech pylonach podskrzydłowych.
Z całą pewnością rozwój procesu integracji pocisku AGM-179 JAGM z nosicielami powinien być bacznie obserwowany w Polsce, gdzie w najbliższych miesiącach Ministerstwo Obrony Narodowej powinno podjąć decyzję o wyborze następcy dla śmigłowców bojowych Mil Mi-24D/W.
Co należy podkreślić, proces modyfikacji AH-1Z Viper został zaplanowany na etapie projektowania, co powoduje, że producent przewidział niezbędną przestrzeń i zapas mocy w platformie. Zgodnie z deklaracjami Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, US Marine Corps ma wykorzystywać AH-1Z Viper przynajmniej do 2040 roku. Jak podkreślają przedstawiciele producenta, pomimo takiej daty, Bell Textron (poprzez umowy FMS oraz komercyjne) realizuje usługę wsparcia eksploatacji wielu wycofanych z produkcji (i eksploatacji w amerykańskich siłach zbrojnych) typów wiropłatów – taka sama procedura może być zastosowana w przypadku eksportowych użytkowników AH-1Z Viper.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Bell AH-1Z Viper obecnie obiektywnie najlepsza opcja dla naszej armii pod względem efekywnosć/ koszty eksploatacji pod warunkiem zapewnienia w Polsce pełnego serwisu tych maszyn ( WZL-1) i integracji tych śmigłowców w bliskim czasie z polskim uzbrojeniem w postaci ppk Moskit LR, rakiet niekierowanych i kierowanych 70mm.
Jestem za zakupem Bella jest dużo tańszy od Apacza i do tego Amerykanie proponują zakup uzywanych śmiglowców tej firmy myśle ze powinni nasi kupić z 40 sztuk nowych i 40 używanych i będzie dobrze
Gdyby tylko zmienili działko 20 km na 30 klub nawet 35mm to byłbym za Bellem z takim dzialkiem mógłby niszczyć BWP a rakietami czołgi. Bez większego działka to lepiej Apache'a kupić lub poczekać na nową AW 249 mogłaby być produkowana w Polsce dogadać się z Włochami by zamontowali większe działko i byłby hit helikopter produkowany w Polsce.