Försvarets materielverk (FMV, Agencja Materiałów Obronnych) rozpoczęła prace nad sformułowaniem wymagań do budowy czterech korwet dla Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji. Są one określane jako Visby drugiej generacji (Visby generation två).
W FMV ruszyły prace PDF (Produktdefintionsfas), czyli faza definicyjna projektu korwet Visby drugiej generacji. Ma ona określić sposób budowy, parametry i zadania okrętów oraz zawierać wstępną wycenę serii czterech korwet. Określenie Visby generation två (Visby G2) nawiązuje do obecnie eksploatowanych przez Marinen jednostek typu Visby (pięć zbudowanych w latach 2000-2006). Szwedzi są z nich zadowoleni, więc w naturalny sposób od ich konstrukcji wychodzą przy projektowaniu następców. Faza PDF ma określić, jakie wyzwania staną przed tymi okrętami, jakie zadania mają wykonywać, i jak powinny być zaprojektowane oraz wyposażone w perspektywie następnych 30-40 lat. Będą to bowiem zasadnicze nawodne okręty bojowe Marinen na co najmniej kolejne trzy dekady. Dlatego też program jest określany zamiennie jako YS-2030 (Ytstridsfartyg-2030, okręt bojowy na lata 30.). Faza PDF stanowić będzie podstawę do kontynuacji programu w dwóch kolejnych etapach: modernizacji istniejących korwet typu Visby (tzw. HTM Visby, Halvtidsmodifiering, modernizacja w połowie cyklu życia) i budowie ich drugiej generacji.
Warunkiem wstępnym dla Visby G2 jest to, że będą one opierać się głównie na sprawdzonej technologii, ze standardowymi systemami i komponentami. Całe wyposażenie, uzbrojenie, systemy, czy części zamienne muszą być możliwe do serwisowania i modyfikacji głównie w Szwecji. Korwety będą modernizowane, a nowe systemy muszą być integrowane z nimi w prosty sposób. Niskie sygnatury typowe dla dzisiejszych jednostek typu Visby powinny zostać utrzymane, a nawet poprawione.
W styczniu tego roku FMV zawarła kontrakt z Saabem, który obejmuje analizę wymagań i przygotowanie danych do projektowania Visby G2. Ponieważ ważne jest, aby proces ten był szybki i opłacalny, prace odbywają się we wspólnym projekcie z przedstawicielami Saaba, FMV, FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut, Agencja Badań Obronnych) i Szwedzkich Sił Zbrojnych, gdzie Kockums jest odpowiedzialny za wdrożenie nowych rozwiązań.
Rozwiązanie pomostowe
W ramach HTM Visby jednostki czekają szeroko zakrojone prace modernizacyjne. W ich ramach każda zostanie rozcięta, a za sterówką otrzyma dodatkową sekcję kadłuba i nadbudówki o długości ok. 10 m. Uzyskana tak przestrzeń pozwoli na całkowitą wymianę siłowni. Obecnie tworzą ją cztery turbiny gazowe Vericor Power Systems/Honeywell TF50A oraz dwa silniki wysokoprężne Rolls-Royce Power Systems/MTU 16V2000 N90, poruszające dwoma pędnikami strugowodnymi Kongsberg Maritime KaMeWa 125 SII, zapewniając prędkość maksymalną 35 węzłów. Wyeksploatowane turbiny, przekładnie redukcyjne i diesle zostaną usunięte, a ich miejsca zajmą cztery nowe silniki wysokoprężne większej mocy.
W ten sposób prędkość maksymalna zostanie zachowana, ale zużycie paliwa ulegnie redukcji o 20–25%, co wpłynie pozytywnie na zasięg korwet. Więcej miejsca uzyskanego nad siłownią, na tzw. pokładzie ładunkowym, pozwoli też na instalację rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej z wyrzutnią pionową o łącznej pojemności 24 komór startowych. Ponadto pociski przeciwokrętowe RBS-15 Mk II zostaną zastąpione ośmioma wielozadaniowymi RBS-15 Mk III. HTM Visby to również okazja do wymiany uzbrojenia torpedowego. Dotychczasowe pociski podwodne Tp45 ustąpią miejsca nowym torpedom lekkim Saab Tp47 (ich faza rozwojowa dobiega końca i niedługo rozpocznie się produkcja). Naturalnie, korwety zostaną też wyremontowane, a zużyte mechanizmy zastąpione nowymi. Zabiegi te mają umożliwić dalszą eksploatację okrętów do lat 40.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu