Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Marynarka Wojenna Wietnamu ma swojego Ratownika

Okręt ratowniczy Yết Kiêu Marynarki Wojennej Socjalistycznej Republiki Wietnamu. Fot. Alliance JSC

30 lipca banderę Ludowej Marynarki Wojennej Socjalistycznej Republiki Wietnamu podniosła jednostka ratownicza załóg okrętów podwodnych i do prac głębinowych Yết Kiêu. W sensie przeznaczenia jest ona odpowiednikiem polskiego Ratownika, którego budowa, mimo zawarcia kontraktu w 2017 roku, nie ruszyła do dziś.

Yết Kiêu (HQ-927) to wielozadaniowy okręt poszukiwawczo-ratowniczy (MSSARS – multipurpose submarine search-and-rescue ship) zbudowany lokalnie dla wietnamskiej marynarki wojennej. Jego bazą jest Cam Ranh. Tam też swój port ma flota sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych projektu 06361 (oznaczenie NATO: Kilo), których działalność ma wspierać wietnamski Ratownik.


Projekt MSSARS 9316, w oparciu o który powstał Yết Kiêu, został opracowany przez holenderską rodzinną grupę stoczniową Damen Group. Informacja o zamiarze budowy okrętu dla Ludowej Marynarki Wojennej Wietnamu pojawiła się publicznie podczas wystawy Vietship 2018 w Hanoi. MSSARS 9316 stanowi rozwinięcie projektu będącego podstawą do budowy pary podobnych, nieco mniejszych jednostek dla Royal Australian Navy – MV Stoker i MV Besant (ich operatorem jest spółka DMS Maritime, firma świadcząca usługi dla Australijskich Sił Obronnych; spółka zależna Serco). Oba powstały w zakładzie Z189, który zbudował Yết Kiêu, w kooperacji ze stocznią Damen Song Cam Shipyard w Hajfongu, zwodowano je w maju 2015 roku. Do dyspozycji mają załogowy ratowniczy pojazd podwodny LR5.

Wodowanie Yết Kiêu. Fot. BQP

Stępkę wietnamskiego Ratownika położono w państwowej stoczni Z189 w Hajfongu, zarządzanej przez Ministerstwo Obrony Narodowej, 24 maja 2018 roku. Budowa odbyła się przy wsparciu technicznym i materiałowym Damena. Dzięki doświadczeniu wyniesionemu z programu dla Australii, już 6 grudnia 2019 roku okręt zwodowano, zaś kilka miesięcy później rozpoczął próby morskie. Jednostka ma wyporność 3950 ton i długość 94 m. Załogę stanowi około 100 osób, autonomiczność wynosi 30 dni, a zasięg 4000 mil morskich. Wietnamski Ratownik przenosić będzie załogowy ratowniczy pojazd podwodny Forum Energy Technologies LR11. Może on operować do głębokości 600 m i jednocześnie będzie w stanie uratować do 17 osób. Podzielony jest na dwie sekcje: moduł dowodzenia dla pilotów i komorę ratunkową dla ewakuowanej załogi okrętu podwodnego. Konstrukcja LR11 opiera się na wcześniejszych projektach SRV (Submarine Rescue Vehicle – podwodny pojazd ratowniczy) serii LR, wyprodukowanych przez firmę Perry Slingsby Systems, przejętą przez Forum Energy Technologies w lutym 2007 roku. Wykorzystuje przy tym zaawansowany system sterowania napędem, który pozwala na pracę w silnym prądzie morskim. Pojazd może dokować do przylgni okrętu podwodnego leżącego na dnie z przechyłem powyżej 40°. Uratowana załoga trafi do zespołu komór hiperbarycznych na Yết Kiêu.

Moduł dowodzenia pojazdu LR11. Fot. FET

Ponadto okręt wyposażono w lądowisko dla śmigłowca, szybką łódź ratowniczą ‘927’ i system pozycjonowania dynamicznego. Dzięki niemu i napędowi może operować w trudnych warunkach hydrometeorologicznych, takich jak wiatr o sile 9–12oB i fale o wysokości do 14 m.

Yết Kiêu, oprócz swojej zasadniczej funkcji, może wykonywać podwodne pomiary geodezyjne, mapowanie dna morskiego i będzie służył jako jednostka oceanograficzna.

Polska niemoc

Wietnam kupił w Federacji Rosyjskiej sześć okrętów podwodnych projektu 06361 w grudniu 2009 roku. Pierwszy z nich, i jednocześnie pierwszy w historii Wietnamu, Hà Nội (HQ-182), wszedł do służby 15 stycznia 2014 roku, 4 lata po zawarciu umowy na jego budowę, zaś ostatni Bà Rịa-Vũng Tàu (HQ-187) podniósł banderę 28 lutego 2017 roku. Okręt ratowniczy Yết Kiêu powstał w celu zapewnienia bezpieczeństwa załogom wietnamskich Kilo, jak też ewentualnego niesienia im ratunku w sytuacjach awaryjnych. Stocznia, która go zbudowała, powstała 1989 roku, w miejscu, gdzie wcześniej była plaża.

W ciągu dekady Socjalistyczna Republika Wietnamu, nie mając doświadczenia w tym zakresie, stworzyła od zera flotę podwodną i wyposażyła ją w środki ratownicze światowej klasy.

W tym samym czasie Polska, mająca prawie stuletnie tradycje sił podwodnych i stoczniowe, zniszczyła swój potencjał, zostawiając Marynarkę Wojenną z jednym, nie w pełni sprawnym, okrętem podwodnym z połowy lat 80. minionego wieku. Program Ratownik, ogłoszony w świetle fleszy w grudniu 2017 roku, który miał kosztować 755 mln PLN i wprowadzić nas do ratowniczej elity, do dziś nie ruszył z powodu miernego postępu prac i eskalacji kosztów. Remont starego, ratowniczego ORP Piast trwa od... sześciu lat.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Marynarka Wojenna Wietnamu ma swojego Ratownika”

  1. Szkoda tego czasu, trochę spokoju i rozsądku, najpierw niszczyciele min dla całej MW, Ratownik jak jest umowa to budujemy, Miecznik fajny program, ale kończmy najpierw co zaczeliśmy, rozwiązanie pomostowe czemu tylko opcja szwedzka,a używane U-booty od Bundesmarine, a propozycja francuska remont Orła i staże na francuskich atomowych okrętach podwodnych-w ramach Orki wwzyscy trzej oferenci mieli swoje pomysły na rozwiązania pomostowe. Fregaty na pewno w 100% u siebie ?
    Francja, Wielka Brytania budują serie fregat FDI i typ 31, walną nam szybko tanio 3 okręty dadzą offset naszym stoczniom, włączą w łańcuch dostaw.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc