26 czerwca w Porcie Wojennym w Świnoujściu odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery pomocniczych jednostek pływających na holowniku H-13 Przemko.
Najważniejszym wydarzeniem tegorocznych obchodów Święta Marynarki Wojennej była uroczystość oficjalnego wcielenia nowego holownika do sił 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Podczas uroczystego apelu w Porcie Wojennym w Świnoujściu odczytano rozkazy okolicznościowe, wyróżniającej się kadrze wręczono odznaczenia i wyróżnienia oraz zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej na holowniku o numerze burtowym H-13 Przemko po raz pierwszy została uroczyście podniesiona bandera.
H-13 Przemko to ostatni z sześciu nowoczesnych holowników zbudowanych dla Marynarki Wojennej RP w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku. Razem z bliźniaczymi H-11 Bolko i H-12 Semko pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców. Pierwszym dowódcą holownika został kapitan marynarki Maciej Kierski. Pozostałe jednostki tego typu służą w gdyńskiej 3. Flotylli Okrętów (H-1 Gniewko, H-2 Mieszko, H-3 Leszko).
Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-13 proj. B860/6 miała miejsce 17 grudnia 2020 roku. Matką chrzestną jednostki została Pani Kamilla Jelonek - dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marynarki Wojennej w Świnoujściu. Holownik opuścił stocznię 24 maja 2021 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 25 maja br. jego macierzystym portem jest Świnoujście.
Holowniki proj. B860 są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników wynosi ponad 35 T.
Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 T
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
System napędowy: dwa silniki główne o mocy 1200 kW napędzające pędniki azymutalne.
Źródło: 8. Flotylla Obony Wybrzeża.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Teraz najwyższy czas na kolejne jednostki różnego rodzaju dla MW, paliwowe i logistyczne, rozpoznania radioelektronicznego i wre, pomocnicze, demagnetyzacyjne, ratownicze na czele z trzema zapowiadanymi fregatami i kilkoma nowymi korwetami nie wspominając o programie Orka. Większość z nich może zbudować nasz przemysł stoczniowy stając przy tym na nogi gdy tylko decydenci to zrozumią. Można odbudować realnie Stocznię Szczecińską wraz z Gryfią a nie tylko na papierze i rozwijać także inne podmioty
To wyśmiewiany program, ale to dobra robota, to nie holowniki to małe okręty pomocnicze, teraz chyba wszystkie siły i środki będą będą skoncetrowane na Mieczniku, a okręty pomocnicze bardzo stare.