14 kwietnia minister obrony Mariusz Błaszczak poinformował o podpisaniu umowy z rządem Stanów Zjednoczonych dotyczącej przejęcia z nadwyżek sprzętowych US AIr Force pięciu średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules.
Maszyny trafią do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i mają zwiększyć możliwości transportowe Sił Zbrojnych. Przylot pierwszego jest spodziewany w bieżącym roku. Wszystkie mają zostać przejęte poprzez procedurę EDA – maszyny są przejmowane za darmo. Ministerstwo Obrony Narodowej zapłaci 14,3 mln USD za rozkonserwowanie i przygotowanie do przebazowania do Polski.
Zgodnie z danymi Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, oferta przekazania Polsce pięciu samolotów C-130H Hercules została wystosowana 28 marca 2019 roku. W kolejnych miesiącach rozpoczęły się żmudne negocjacje, nieoficjalnie głównym elementem spornym było miejsce przeprowadzenia remontów głównych samolotów - strona polska (bazując na doświadczeniach z C-130E Hercules) chciała, aby maszyny zostały przebazowane do Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Ostatecznie tak się stanie.
Obecnie na składowisku AMARG w bazie Davis-Monthan w Arizonie znajduje się 60 samolotów C-130H Hercules pochodzących z jednostek US Air Force. Najstarszy z nich został wyprodukowany w 1974 roku, a najmłodszy w 1993. Egzemplarze przejęte przez Polskę wyprodukowano w 1985 roku, a służbę w US Air Force zakończyły w 2017 roku.
Co ważne wszystko wskazuje na to, że C-130H Hercules nie zastąpią obecnie eksploatowanych pięciu C-130E, a pozwolą na rozszerzenie możliwości transportowych jednostki w Powidzu. Cała piątka była w ciągu ostatnich lat systematycznie modernizowana i serwisowana siłami Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dobrze, że pozyskano te samoloty lecz ich wiek 36 lat jest dość poważny. Ważne jest aby zakłady lotnicze w Bydgoszczy rozwijały swoje kompetencje remontowe i obsługowe tego typu maszyn. Obecnie eksploatowane C-130E delikatnie mówiąc są już znacznie przestarzałe i wyeksploatowane dlatego też racjonalne wydaje się ich stopniowe wycofywanie zanim dojdzie do poważnych zdarzeń z powodów technicznych. Pozostaje jeszcze kwestia pozyskania kilku samolotów tankowania powietrznego dla naszej floty myśliwców i tutaj także można oprzeć się na platformie nowszej generacji C-130J Super Hercules. W najbliższych latach można się spodziewać modernizacji naszych mniejszych transportowców jakimi są CASA C-295M. Ciekawa jest także wersja C-295 AEW.
36-letnie samoloty słabo, z drugiej strony Harpia,Wisła,Miecznik,Narew, programy które wydają się ważniejsze, jedyny plus jaki widać to remonty w Bydgoszczy.
Dobrze się stało. Na nowe samoloty nie ma kasy, poza tym są pilniejsze potrzeby. Np: "Narew".
Jedne z najlepszych samolotów
Powidz wzbogaci sie o kolejne Herculesy 🙂 oby cieszyły oczy latem na niebie powidzkim i okolicach 🙂
Wczoraj dwa widziane na zachodnim niebie poznania w godzinach popołudniowych