Za podjęciem decyzji o uczestnictwie w tej imprezie stało kilka powiązanych ze sobą przesłanek. Przede wszystkim nie ustają prace badawczo-rozwojowe, w tym nad zupełnie nowymi modelami i kolejnymi odmianami już znanych samochodów bazowych. Tutaj pandemia co najwyżej mogła wpłynąć na spowolnienie realizacji wybranych projektów, ale ich nie zastopowała. Do tego w ubiegłym roku nie odbyły się prestiżowe targi Eurosatory w Paryżu, na które przygotowano część premier. Wreszcie rejon Zatoki Perskiej sam w sobie stanowi ważny rynek zbytu. Jeśli więc odbywa się w nim jedna z kluczowych imprez w branży, dla podmiotów robiących interesy w tej części świata, pomimo nadal obowiązujących różnorakich obostrzeń i ograniczeń, pokazanie się w Abu Zabi stanowi składową większej strategicznej układanki biznesowej. Innymi słowy, z punktu widzenia tych graczy, na IDEX 2021 trzeba było po prostu być.
Podczas tegorocznego IDEX-u czeski wytwórca, należący do holdingu Czechoslovak Group, a.s., zaprezentował m.in. czteroosiowy pojazd logistyczny. Był to, należący do linii Tatra Force 8×8, ciężki terenowy transporter logistyczny, wyposażony w premierową długą kabinę integralnie opancerzoną produkcji Tatra Defence Vehicle.
Kabinę wykonano z blach pancernych i szkła. Jej kształty w maksymalnym stopniu przypominają formę nieopancerzonego odpowiednika, co podnosi stopień tzw. naturalnego maskowania. Zachowano m.in. charakterystyczny dla linii Force, mocno ścięty ku tyłowi stalowy zderzak przedni. Ściany kabiny są generalnie płaskie. Przednia składa się z dwóch partii – dolna pionowa, podnoszona przy pomocy trzech solidnych górnych zawiasów, pośrodku mieści znak firmowy, natomiast w górnej, mocno pochylonej ku tyłowi, umieszczono dwie pancerne szyby. Szyby są przedzielone pionowym stalowym panelem i mają lekko ścięte boczne górne naroża. Z boków drzwi, zamocowanych na dwóch solidnych zawiasach i mających obrotowy uchwyt klamki, wstawiono asymetryczną szybę pancerną o zredukowanej powierzchni. Do wnętrza kabiny wchodzi się po dwóch stopniach, w tym dolnym uchylnym, a wchodzenie ułatwia zamocowany za drzwiami pionowy uchwyt. Ponadto w dachu jest luk ewakuacyjny, mogący stanowić także podstawę do zdalnie sterowanego stanowiska uzbrojenia lub obrotnicy karabinu maszynowego. Kolejnym wyróżnikiem tej kabiny jest tzw. wyższy dach, z lekko ściętymi górnymi bocznymi narożami i dodatkowymi reflektorami z przodu. Wprowadzenie takiego dachu, co do samej idei od kilku lat proponowanego na rynku cywilnym jako element z tworzywa sztucznego, zdecydowanie podnosi objętość przestrzeni we wnętrzu. W przypadku zastosowań wojskowych pozostaje to o tyle istotne, że obecnie w kabinach przewozi się wiele elementów wyposażenia, w tym środki łączności, a sami żołnierze nieraz muszą wykonywać zadania mając założone kamizelki kuloodporne. Wyższa kabina zapewnia im większą swobodę ruchów. Przy tym kompletacja kabiny obejmuje wydajne układy: ogrzewania, klimatyzacji i filtrowentylacji.
Oficjalnie Czesi nie podali gwarantowanych stopni ochrony balistycznej i przeciwminowej zgodnie ze STANAG 4569A/B. Niemniej można spekulować, że seryjnie dla balistycznej poziom ten wynosi 2, a dla przeciwminowej 1 lub 2.
Bazę samochodu stanowi 4-osiowe, klasyczne podwozie w układzie Tatra, czyli z centralną rurą nośną i wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami. Dwie pierwsze osie są skrętne, a na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Samochód ma centralny system regulacji ciśnienia w oponach.
Dopuszczalna masa całkowita omawianego wariantu może dochodzić do 38 000 kg, a ładowność do prawie 20 000 kg, uwzględniając fakt, że na tylnym zwisie zainstalowano żuraw hydrauliczny o udźwigu prawie sześciu ton. W stalowej skrzyni ładunkowej z opończą można zabrać do ośmiu standardowych palet NATO lub, alternatywnie, zamocować składane ławki dla 24 żołnierzy. Do napędu służy sześciocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny Cummins o mocy 325 kW/441 KM, połączony z w pełni automatyczną, sześciobiegową skrzynią przekładniową Allison serii 4500.
Drugim eksponatem Tatry na IDEX-ie było specjalne, dwuosiowe podwozie, również z serii Force, w układzie napędowym 4×4, z silnikiem umieszczonym przed przednią osią. Jest to tzw. platforma podwozia, przeznaczona do montażu nadwozi opancerzonych. Cechuje ją tradycyjna dla marki koncepcją budowy, czyli z centralną rurą nośną i wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami.
Maksymalna masa pojazdu skompletowanego z użyciem tego podwozia może sięgać 19 000 kg, przy aż 10 000 kg przypadających na ładunek. Na podwoziu zamontowano silnik Cumminsa o mocy 242 kW/329 KM, który współpracuje z automatyczną skrzynią biegów Allison serii 3200. Maksymalna prędkość konstrukcyjna podwozia wynosi 115 km/h.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu