17 lutego na swoim swoim twitterowym koncie egipski publicysta branżowy Mahmoud Gamal zamieścił zdjęcia egipskich myśliwców MiG-29M2, które przekazują w locie paliwo egipskim myśliwcom Rafale.
Z opisów samego Gamala wynika, że zdjęcia wykonano w trakcie ćwiczeń „Qadir-2020”, które odbyły się w styczniu ub.r. Zatem takie współdziałanie obu typów myśliwców jest praktykowane co najmniej od roku. Jest to zarazem bodaj pierwszy udokumentowany przypadek, gdy samolot myśliwski rosyjskiej produkcji podaje paliwo w locie myśliwcowi produkcji zachodniej. W przypadku egipskich MiG-ów-29M/M2, są to maszyny dostosowane do przenoszenia agregatów PAZ-MK (PAZ – Podwiesnoj agriegat zaprawki, czyli podwieszany agregat tankowania) z elastycznym rozwijanym przewodem tankującym i końcówką z koszem. Jest to uniwersalny system, kompatybilny z sondami do odbioru paliwa w locie właśnie za pomocą elastycznego przewodu. W takie też są wyposażone myśliwce Dassault Rafale, jak i same MiG-i-29M/M2.
PAZ-MK może podawać 750 l paliwa na minutę i jest wersją rozwojową podwieszanych agregatów UPAZ/UPAZ-1K stosowanych odpowiednio na samolotach bombowych Su-24M i myśliwcach pokładowych Su-33. W przypadku UPAZ litera U znaczy unificyrowannyj, czyli zunifikowany. Po samolotach przenoszących UPAZ-y koncepcję wzajemnego tankowania się w powietrzu odziedziczyły pokładowe MiG-i-29K/KUB (izdielije 9-41/9-47) i MiG-i-29M/M2 (izd. 9-61/9-67). Agregaty UPAZ/PAZ produkuje rosyjska spółka NPP Zwiezda z Tomilina w obwodzie moskiewskim.
Egipt w ostatnich latach okazał się jednym z największych importerów rosyjskiego uzbrojenia. Według danych opublikowanych w lutym przez rosyjski dziennik „RBK”, w 2019 r. Egipt zajął pod tym względem pierwszą lokatę, importując broń i wyposażenie o wartości 2,4 mld USD, wyprzedzając tradycyjnie największych odbiorców rosyjskiej broni, czyli Algierię, ChRL i Indie. W 2020 r. wartość takiego egipskiego importu z Rosji nadal wyniosła 0,6 mld USD. Rzeczone MiG-i-29M/M2 (oraz śmigłowce szturmowe Ka-52K) Egipt zamówił w 2014 r., podawana wartość tamtej transakcji wyniosła ok. 3,5 mld USD, z czego MiG-i kosztowały ponad 2 mld USD. Egipt miał kupić 46 jednomiejscowych MiG-ów-29M i sześć – osiem dwumiejscowej wersji M2.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Egipt ciekawe jaki typ kupowany w przyszłości Mig-29 to najpiękniejszy samolot, ale myśliwcem wielozadaniowym Rafale jest na pewno dużo lepszym.