9 lutego turecka firma Nurol Makina poinformowała o zakończeniu rozwoju i przeprowadzeniu testów lekkiego 120 mm moździerza samobieżnego na podwoziu pojazdu minoodpornego w układzie 4×4. Nurol Makina występuje jako dostawca podwozia i integrator systemu.
Nośnik to pojazd opancerzony Ejder Yalçin. Są one dostarczane m.in. do Kataru i na Węgry, gdzie są produkowane na licencji pod nazwą Gidrán 4×4. Wariant 4×4 pojazdu (istnieje też wersja 6×6) ma masę 14 ton i 5,4 m długości, 2,5 m szerokości oraz 2,3 m wysokości. Napęd stanowi silnik wysokoprężny Cummins o mocy 276 kW/375 KM. Opancerzenie pojazdu może maksymalnie odpowiadać poziomowi 4 wg STANAG 4569. Dno wozu w kształcie spłaszczonej litery „V” zwiększa odporność na wybuchy min. Wóz może być uzbrojony w zdalnie lub ręcznie sterowane stanowisko strzeleckie bądź nawet w lekką wieżę z 20 lub 25 mm (albo 30 mm M230LF). Maksymalna prędkość na szosie sięga 120 km/h, a zasięg 700 km. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, ponadto pojazd przewozić moż do dziewięciu żołnierzy desantu. Poza wariantem transportowym istnieje szereg odmian specjalistycznych: wóz dowodzenia, rakietowy niszczyciel czołgów, zestaw obrony przeciwlotniczej bliskiego zasięgu, stacja radiolokacyjna, wóz walki radioelektronicznej, pojazd medyczny, pojazd dozoru i rozpoznania, wóz rozpoznania chemicznego, wóz saperski oraz odmiany dla służb ochrony porządku, np. dla straży granicznej.
Dostawcą moździerza jest turecka firma Aselsan. Jest to 120 mm moździerz Alkar (choć możliwa jest instalacja innych) z zainstalowanym dodatkowym układem redukującym odrzut do 235 kN. Zakres kątów podniesienia lufy wynosi od 45 do 85°. Załoga pojazdu jest trzyosobowa: dwóch żołnierzy zajmuje miejsce w kabinie, trzeci zaś w przedziale z moździerzem. W skład systemu uzbrojenia wchodzi także system kierowania ogniem, także produkcji Aselsana. Może on współpracować z radarem artyleryjskim, a także systemem zarządzania polem walki (BMS). Pojazd Ejder Yalçin musiał być dostosowany do roli nośnika moździerza poprzez przebudowę tylnej części pojazdu. Zamiast przedziału desantowego mieści on teraz pomieszczenie moździerza, który jest podnoszony do strzelania z położenia transportowego i prowadzi ogień poprzez luk w stropie, na czas jazdy zamykany za pomocą dwuczęściowej osłony – jej skrzydła są otwierane na boki.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Czegoś podobnego potrzebujemy dla batalionu piechoty górskiej i brygad aeromobilnych - ale raczej nie 120mm ale nasz 98mm żeby to coś z Mustanga najlepiej strzelało holowane moździerze to były dobre w 1945.