Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Nowy moździerz samobieżny Nurol Makina

Nurol Makina zaprezentowała pojazd Ejder Yalçin ze 120 mm moździerzem Alkan firmy Aselsan. Fot. Nurol Makina.

9 lutego turecka firma Nurol Makina poinformowała o zakończeniu rozwoju i przeprowadzeniu testów lekkiego 120 mm moździerza samobieżnego na podwoziu pojazdu minoodpornego w układzie 4×4. Nurol Makina występuje jako dostawca podwozia i integrator systemu.


Nośnik to pojazd opancerzony Ejder Yalçin. Są one dostarczane m.in. do Kataru i na Węgry, gdzie są produkowane na licencji pod nazwą Gidrán 4×4. Wariant 4×4 pojazdu (istnieje też wersja 6×6) ma masę 14 ton i 5,4 m długości, 2,5 m szerokości oraz 2,3 m wysokości. Napęd stanowi silnik wysokoprężny Cummins o mocy 276 kW/375 KM. Opancerzenie pojazdu może maksymalnie odpowiadać poziomowi 4 wg STANAG 4569. Dno wozu w kształcie spłaszczonej litery „V” zwiększa odporność na wybuchy min. Wóz może być uzbrojony w zdalnie lub ręcznie sterowane stanowisko strzeleckie bądź nawet w lekką wieżę z 20 lub 25 mm (albo 30 mm M230LF). Maksymalna prędkość na szosie sięga 120 km/h, a zasięg 700 km. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, ponadto pojazd przewozić moż do dziewięciu żołnierzy desantu. Poza wariantem transportowym istnieje szereg odmian specjalistycznych: wóz dowodzenia, rakietowy niszczyciel czołgów, zestaw obrony przeciwlotniczej bliskiego zasięgu, stacja radiolokacyjna, wóz walki radioelektronicznej, pojazd medyczny, pojazd dozoru i rozpoznania, wóz rozpoznania chemicznego, wóz saperski oraz odmiany dla służb ochrony porządku, np. dla straży granicznej.

Dostawcą moździerza jest turecka firma Aselsan. Jest to 120 mm moździerz Alkar (choć możliwa jest instalacja innych) z zainstalowanym dodatkowym układem redukującym odrzut do 235 kN. Zakres kątów podniesienia lufy wynosi od 45 do 85°. Załoga pojazdu jest trzyosobowa: dwóch żołnierzy zajmuje miejsce w kabinie, trzeci zaś w przedziale z moździerzem. W skład systemu uzbrojenia wchodzi także system kierowania ogniem, także produkcji Aselsana. Może on współpracować z radarem artyleryjskim, a także systemem zarządzania polem walki (BMS). Pojazd Ejder Yalçin musiał być dostosowany do roli nośnika moździerza poprzez przebudowę tylnej części pojazdu. Zamiast przedziału desantowego mieści on teraz pomieszczenie moździerza, który jest podnoszony do strzelania z położenia transportowego i prowadzi ogień poprzez luk w stropie, na czas jazdy zamykany za pomocą dwuczęściowej osłony – jej skrzydła są otwierane na boki.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Nowy moździerz samobieżny Nurol Makina”

  1. Czegoś podobnego potrzebujemy dla batalionu piechoty górskiej i brygad aeromobilnych - ale raczej nie 120mm ale nasz 98mm żeby to coś z Mustanga najlepiej strzelało holowane moździerze to były dobre w 1945.

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc