26 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o zakończeniu realizacji programu wydłużenia resursów technicznych samolotów dominacji powietrznej Lockheed Martin F-22A Raptor.
Powyższe prace były prowadzone przez centrum logistyczne US Air Force Ogden mieszczące się bazie lotniczej Hill z pomocą specjalistów z firm Lockheed Martin i Boeing. Celem programu było zwiększenie niezawodności samolotów oraz wydłużenia resursów technicznych do 8000 godzin. Proces był prowadzony od 2006 r. i obejmował m.in. modyfikacje struktury płatowca, modyfikacje systemów i agregatów pokładowych, naniesienie nowych powłok pochłaniających i rozpraszających promieniowanie elektromagnetyczne. Po zakończeniu powyższego programu specjaliści z Ogden będą realizować prace związane z dalszym rozwojem i doskonaleniem konstrukcji - wśród planowanych modyfikacji wymienia się m.in. nanoszenie nowych powłok na wloty powietrza do silników.
Obok programu modyfikacji eksploatowanych F-22A Raptor, centrum logistyczne w Hill odpowiadało także za gruntowne naprawy pięciu egzemplarzy poważnie uszkodzonych w czasie operacji lotniczych w ostatnich latach. Prace przy nich objęły 50 900 roboczogodzin.
W wyniku cięć budżetowych Lockheed Martin wyprodukował i dostarczył US Air Force jedynie 195 F-22A Raptor (w tym maszyny prototypowe). Ostatni z nich trafił do eksploatacji w 2012 r., docelowe plany zakładają, że będą służyć do połowy lat 40. Obecnie flota obejmuje około 137 maszyn w standardzie bojowym, 15 służących do zadań badawczo-rozwojowych i 31 przeznaczonych do szkolenia. Pod koniec 2017 r. rozpoczęto prace związane z przebudową maszyn badawczo-rozwojowych do standardu bojowego, co ma być tańsze niż ewentualne wznowienie produkcji (także analizowane przez Kongres w ostatnich latach).
Uzupełnieniem dla nielicznej floty F-22A Raptor są m.in. pozostające w służbie Boeing F-15C/D Eagle, które w najbliższych latach mają zostać zastąpione przez 144 wielozadaniowych Boeing F-15EX Advanced Eagle oraz rosnącą liczbę Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Tak autor ma rację, ale najlepszym rozwiązaniem było by szybkie wprowadzenia NGAD i.wysłanie Raptora na złom najszybciej jak można.