Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rosyjsko-ukraińska wojna o remonty wielozadaniowych śmigłowców Mi-17

Zdaniem Rosjan, remonty afgańskich Mi-17 prowadzone na Ukrainie są bezprawne. Fot. US Army

8 grudnia rosyjski holding Russkije Wiertaliotnyje wystosował komunikat w sprawie bezprawnych (zdaniem Rosjan) prac remontowo-naprawczych przy wielozadaniowych śmigłowcach rodziny Mi-17 należących do afgańskich sił bezpieczeństwa, które są prowadzone na terytorium Ukrainy.


Zgodnie z informacjami prace naprawcze prowadzone bez certyfikatów producenta mogą narazić na szwank zdrowie i życie żołnierzy afgańskich, a także wspierających ich Amerykanów. Powodem wystosowania komunikatu jest informacja, że pierwsze dwa afgańskie Mi-17 zostały dostarczone do ukraińskich zakładów naprawczych (Motor-Sicz oraz Aviakon) w celu przeprowadzenia niezbędnych prac. Holding Russkije Wiertaliotnyje wskazuje, że tego typu nieautoryzowane prace powodują, że producent nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za (ewentualne) przyszłe incydenty z naprawianymi na Ukrainie śmigłowcami. Stosowna informacja ma zostać przekazana wszystkim władzom lotniczym.

Zdaniem Rosjan, ukraińskie podmioty nie posiadają kompetencji do prowadzenia prac przy śmigłowcach Mi-17 należących do Afganistanu. Ma to związek m.in. brakiem dokumentacji technicznej i remontowej, niskim poziomem doświadczenia oraz wykorzystaniem części zamiennych pochodzących z nieznanych źródeł, a także brakiem kontroli ze strony producenta.


Powyższy komunikat to najprawdopodobniej kolejny element rosyjsko-ukraińskiej cichej wojny związanej z ochłodzeniem stosunków dyplomatycznych po 2014 roku. W jego ramach obie strony zerwały kooperację przemysłową w programach wojskowych oraz cywilnych, czego skutkiem było m.in. katastrofalna sytuacja zakładów lotniczych Antonow czy też opóźnienia w programie budowy fregat rakietowych dla rosyjskiej floty.

Obecnie liczba podmiotów certyfikowanych przez rosyjskich producentów do realizacji usług naprawczo-remontowych śmigłowców w Europie jest niewielka. W przypadku obszaru Unii Europejskiej mowa wyłącznie czeskich LOM Praha.

W przypadku śmigłowców Mi-17 w Afganistanie, były one sukcesywnie kupowane dla afgańskich służb bezpieczeństwa w ramach amerykańskiego programu pomocy wojskowej. Po ochłodzeniu stosunków dyplomatycznych, Amerykanie zdecydowali się na ograniczenie eksploatacji wiropłatów produkcji rosyjskiej i rozpoczęli dostawy Sikorsky UH-60A+ Black Hawk pochodzących z zasobów US Army.


Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc