Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MKS180 stały się F126, czyli nowe niemieckie fregaty

Fot. Bundesministerium der Verteidigung

Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec ogłosiło zmianę nazewnictwa przyszłych dużych jednostek nawodnych Deutsche Marine z Mehrzweckkampfschiff 180 na Fregatte Klasse 126. Serię tych dużych nawodnych jednostek bojowych zbuduje konsorcjum holendersko-niemieckie.


Cztery Mehrzweckkampfschiffe 180, czyli wielozadaniowe okręty bojowe MKS180, od 2028 r. zasilą niemiecką marynarkę wojenną. Ich budowę zlecono holenderskiej grupie stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding, która wygrała przetarg i zawarła umowę z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) 19 czerwca tego roku. Większość prac zostanie wykonana w hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 r. do grupy Fr. Lürssen Werft, zaś integracją systemu walki zajmie się Thales Deutschland. Najprawdopodobniej do budowy bloków kadłubowych zostaną też zaprzęgnięte inne zakłady Lürssena, np. Peene-Werft w Wolgaście.

Cztery fregaty F126 będą kosztowały ok. 4,6 mld EUR, przy czym umowa otwiera drogę do zamówienia dodatkowej pary z dostawą po roku 2030. Na razie nie podano planowanych nazw nowych okrętów.


Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzanych obecnie do służby jednostek typu F125 Baden-Württemberg, wypierających 7200 ton, przewyższających wszystkie jednostki bojowe Deutscje Marine. Przejmą od nich również ideę „intensywnej eksploatacji”, czyli będą mogły przebywać większą liczbę dni w roku na morzu w stosunku do starszych okrętów, rzadziej odbywać się będą planowe przeglądy i naprawy okresowe. Fregaty obsadzą po dwie mniej liczne załogi (do 140 osób plus 70 miejsc dodatkowych) zmieniające się nawet na morzu, w oddaleniu od bazy.

Jednostki serii F126 i F125 będą się też mocno różniły. Te pierwsze otrzymają silne i wszechstronne uzbrojenie, w tym pozwalające zapewnić strefową obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową. Przewidziano przy tym możliwość zaokrętowania skonteneryzowanych systemów modułowych.


18 listopada Damen i Thales zawarły umowę na dostawę i integrację systemu walki do fregat F126, za ok. 1,5 mld EUR. Zgodnie z nią, jednym z zasadniczych sensorów obserwacji technicznej będzie wielofunkcyjny system radiolokacyjny Thales APAR Block 2 wspierany przez radar Hensoldt TRS-4D - wszystkie z aktywnymi antenami ścianowymi klasy AESA. Uzbrojenie artyleryjskie, strzeleckie i rakietowe przeciwlotnicze bliskiego zasięgu będzie zunifikowane z tym, które otrzymały jednostki typu F125. Do zarządzania systemem walką posłuży najnowsza odmiana CMS Thales TACTICOS.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “MKS180 stały się F126, czyli nowe niemieckie fregaty”

  1. Fajne okręty, bardzo silne, ale dziś okręt ten wielkości bez pocisków manewrujących do atakowania celów w głębi lądu moim zdaniem nie jest jednostką wielozadaniową

  2. @Ślązak. Sądzę, że to dlatego iż unikają jak ognia broni czysto ofensywnej, a takimi są pociski manewrujące woda-ziemia. Jednak co do zasady się zgodzę. Okręty tej wielkości powinny być wyposażone w takie pociski by móc je uznać za jednostki wielozadaniowe,

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc