3 listopada Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż Rumunii pakietu wyposażenia dodatkowego przeznaczonego do wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon. Całość została wyceniona na maksymalną kwotę 175 mln dolarów.
Zgodnie z procedurą FMS, dokumentacja eksportowa trafiła do Kongresu Stanów Zjednoczonych, który może zablokować transakcję. Jest to raczej niemożliwe, ze względu na fakt, że Rumunia jest członkiem NATO.
W ramach autoryzowanego pakietu rząd rumuński jest zainteresowany zakupem ośmiu układów nawigacji LN-260, dziewiętnastu systemów łączności MIDS JTRS, systemów IFF AN/APX-126, radiostacji AN/ARC-210, systemów kryptograficznych KIV-78. Dodatkowo umowa ma objąć nowe oprogramowanie systemów awioniki pokładowej, integrację, a także usługę szkolno-logistyczną. Dokumentacja Departamentu Stanu nie precyzuje, gdzie samoloty przejdą prace modernizacyjne - głównym realizatorem umowy (w przypadku jej podpisania) będzie korporacja Lockheed Martin. Jak wiadomo, rozbudowane centra obsługowo-serwisowe w tej części świata znajdują się m.in. w Grecji oraz Polsce (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy).
Rumunia zakupiła dotychczas siedemnaście używanych samolotów Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon, które pochodzą z nadwyżek sprzętowych Sił Powietrznych Portugalii. Dwanaście z nich odkupiono w 2013 roku (dostawy w latach 2016-17), a kolejnych pięć (za kwotę 130 mln euro) w 2019 roku. Dostawy powyższej piątki zostaną zakończone na początku 2021 roku, kiedy do Rumunii dotrze ostatni egzemplarz. Wszystkie przeszły modernizację i przeglądy główne w zakładach OGMA w Portugalii.
Co ciekawe, wszystkie samoloty, które zostały sprzedane Rumunii przez Portugalię pochodzą z partii, która została sprezentowana w 1998 roku przez Stany Zjednoczone. W ramach programu Peace Atlantis II administracja amerykańska (poprzez procedurę EDA) przekazała Portugalczykom 25 samolotów F-16A/B Fighting Falcon Block 15 pochodzących z zasobów US Air Force (wyprodukowano je w pierwszej połowie lat 80. XX wieku). 20 z nich poddano remontom i modernizacji, co umożliwił wdrożenie do eksploatacji w latach 2001-2003.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu