W połowie lipca koncern Airbus dostarczył do Kazachstanu dziewiąty egzemplarz lekkiego samolotu transportowego rodziny C295. Nie byłoby to nic szczególnego, gdyby nie fakt, że maszyna została zamówiona dla lokalnej służby granicznej.
Kontrakt na zakup pojedynczego samolotu C295W został podpisany 21 marca 2019 roku. Samolot dołączy do ośmiu maszyn, które są eksploatowane przez Siły Powietrzne Kazachstanu – jest to jeden z rzadkich przypadków zakupu powyższej konstrukcji przez służbę porządku publicznego (dotychczas na ten krok zdecydowało się Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Arabii Saudyjskiej, które zamówiło cztery egzemplarze, a dodatkowo firma Stellwagen zakontraktowała dwanaście sztuk na potrzeby operatorów cywilnych).
Formalnie służby graniczne Kazachstanu podlegają Ministerstwu Obrony tego kraju. Airbus C295W został dostarczony do kraju przeznaczenia około 15 lipca. Dołączył do floty samolotów transportowych, która obejmuje m.in. An-72 oraz An-26. Nie można wykluczyć, ze wzorem Sił Powietrznych, także w służby graniczne będą zastępować te ostatnie europejską konstrukcją.
Lekki samolot transportowy Airbus C295 jest jednym z najpopularniejszych konstrukcji w swojej klasie. W zeszłym roku producent zdobył kilka zamówień na pojedyncze egzemplarze (z Republiki Irlandii, Republiki Czeskiej, Burkina Faso oraz Kazachstanu). Co ważne, w ich budowie wkład mają należące do koncernu Airbus zakłady PZL Warszawa Okęcie S.A.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Damir Kagarmanov (Kazakhstan Spotting Club) |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu