W maju 2019 r., podczas wystawy IMDEX Asia 2019 w Singapurze, izraelska firma Israel Shipyards Ltd. po raz pierwszy zaprezentowała model wielozadaniowego okrętu patrolowego nowego typu – OPV-45. 9 lipca tego roku prywatna spółka stoczniowa z Hajfy poinformowała, że podpisała pierwszy kontrakt na dostawę dwóch takich jednostek. Odbiorcą będzie marynarka wojenna nieujawnionego państwa afrykańskiego.
Podpisanie umowy stanowi potwierdzenie informacji medialnych z października ub.r., które mówiły o „zabezpieczeniu” przez Israel Shipyards Ltd. kontraktu na dostawę dwóch jednostek typu OPV-45 dla nieujawnionego odbiorcy.
Podczas ubiegłorocznej premiery okrętu OPV-45 przedstawiciele Israeli Shipyards Ltd. zapowiadali, że projekt nowej jednostki został przygotowany przede wszystkim z myślą o odbiorcach eksportowych. Wśród potencjalnych klientów wymieniali wówczas marynarki wojenne państw położonych w Afryce, Ameryce Południowej, a także w regionie Azji i Pacyfiku. Rozpoznanie potrzeb rynkowych przez kierownictwo izraelskiej stoczni okazało się słuszne – pierwszy sukces handlowy przyszedł nieco ponad rok po rozpoczęciu promocji nowego produktu.
Firma nie ujawniła jednak wielu informacji na temat kontraktu. Nie wiadomo kto jest zamawiającym i jaka jest wartość kontraktu. Tajemnicą pozostaje również harmonogram dostaw. Wiadomo jedynie, że do marynarki wojennej jednego z państw afrykańskich dostarczone zostaną dwie jednostki typu OPV-45. Kontrakt obejmuje także pakiet szkoleniowo-logistyczny.
Z komunikatu Israeli Shipyards Ltd. wiadomo ponadto, że okręty zostaną wyposażone w system obserwacji dzienno-nocnej i stabilizowane systemy uzbrojenia lufowego. Podczas ubiegłorocznej prezentacji okrętu informowano, że OPV-45 mogą być uzbrojone w zdalnie sterowany system artyleryjski z 30 mm armatą i 12,7 mm wkm. Izraelscy producenci najprawdopodobniej będą również dostawcami innych systemów okrętowych: nawigacji, łączności i radarów.
OPV-45 to niewielka jednostka (45,7 m długości, 8,6 m szerokości, 300 t wyporności), zaprojektowana do realizacji różnorodnych zadań np. ochrony obiektów (np. platform wydobywczych, terminali, kotwicowisk), wyłącznych stref ekonomicznych, operacji antyterrorystycznych, zwalczania piractwa, przemytu, nielegalnej migracji. Okręty tego typu będą mogły być wykorzystywane także to misji ratowniczych SAR. Zaprojektowane je także z myślą o przewożeniu grup abordażowych i interwencyjnych w celu przeprowadzania kontroli na innych jednostkach.
W zależności od konfiguracji wyposażenia i uzbrojenia załogę jednostki stanowić będzie 16÷24 marynarzy. Dodatkowo okręt będzie dysponował miejscem do transportu do 24 innych osób, np. żołnierzy sił specjalnych. Na pokładzie przewidziano także miejsce dla dwóch kontenerów na wyposażenie zadaniowe oraz na łódź hybrydową o długości 7,2 m.
Israeli Shipyards Ltd. informuje, że prędkość maksymalna OPV-45 to 24 w. Z kolei maksymalny zasięg to 3500 Mm przy prędkości marszowej 12 w.
(Łukasz Prus) | Foto: Israel Shipyards |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Przypuszczam, iż ten OPV-45 z Hajfy, gdyby jakiś klient (zagraniczny, lub ewentualnie izraelski) chciał by uzbroić go w nieco bardziej ostre „zęby”, niż to zdalnie sterowane automatyczne działko 30 mm, oraz dwa zdalnie sterowane wkm’y 12,7 mm —— to z łatwością moźnaby go również „dozboić” w dwa systemy pocisków sterowanych: Rafael’a SPIKE NLOS w morskiej wersji (max. zasięg 32 km), oraz Rafael’a SPIKE ER-2 w wersji morskiej (max. zasięg 16 km.).