4 czerwca koncern Boeing poinformował, że dokonał oblotu technicznego wielozadaniowego samolotu bojowego F/A-18F Super Hornet o numerze seryjnym F287. Jest to pierwszy egzemplarz zbudowany w wersji Block III.
Dziewiczy lot został wykonany z lotniska w St.Louis, gdzie mieści się zakład montażu ostatecznego F/A-18E/F Super Hornet. W jego czasie piloci wykonali testy działania systemów pokładowych oraz podstawowe manewry. Powyższe wydarzenie otwiera drogę do formalnej dostawy maszyny zamawiającemu w ciągu najbliższych tygodni. Według planów dwa pierwsze Block III trafią do ośrodka doświadczalnego US Navy w Patuxent River, gdzie zrealizowany zostanie cykl ewaluacji oraz wypracowania nowych procedur operacyjnych.
Boeing dysponuje zamówieniem na 78 samolotów w wersji Block III dla US Navy (61 E i 17 F), a także 28 sztuk (22 E i 6 F) dla Kuwejtu. Dostawy do powyższego emiratu mają rozpocząć się w 2021 roku, a obecnie pierwsze egzemplarze znajdują się na linii montażu statecznego. W bieżącym roku Republika Federalna Niemiec rekomendowała zakup 45 maszyn dla Luftwaffe (30 w wersji wielozadaniowej oraz 15 w wersji przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler).
Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III charakteryzuje się pięcioma kluczowymi zmianami, które obejmują nową aranżację kabiny pilotów (m.in. ciekłokrystaliczne monitory o dużej przekątnej ekranu 10x19 cali), nowy centralny komputer misji, zmiany strukturalne zwiększające resurs techniczny co 10 tys. godzin w powietrzu, nowy układ łączności satelitarnej oraz możliwość montażu konforemnych zbiorników paliwa zwiększających promień działania.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu